Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi, semenjak pemergian pengarah disegani Allahyarham Mamat Khalid, anaknya Amen Khalid meneruskan perjuangan bapanya di bangku pengarah.

Menurut Amen, atau nama sebenarnya Mohamad Khalid Amen, dia membuat keputusan untuk menyelesaikan skrip naskhah terakhir arwah bapanya, “Kampong Pisang Berbuah Dua Kali” yang tidak sempat disiapkan.

Biarpun teruja menantikan tayangan telefilem dari francais “Kampong Pisang” itu, namun Amen mengakui tidak dapat menolak tepi perasaan gementar yang menyelebungi diri untuk melihat reaksi penonton.

“Alhamdulillah, akhirnya telefilem ini akan menemui penonton tidak lama lagi.

“Ini merupakan taruhan pertama saya sebagai pengarah filem, tentunya saya cuba mengekalkan elemen yang ada dalam “Kampong Pisang”.

“Pada masa yang sama, saya turut menerapkan elemen baru agar gabungan tersebut dapat memberikan pengalaman segar kepada penonton seperti karya-karya sebelumnya,” katanya.

5

Dalam pada itu, Amen menzahirkan penghargaan buat barisan pelakon yang setia memberi kerjasama dan berharap telefilem ini menjadi titik permulaan untuk meneruskan legasi arwah bapanya.

“Saya berharap menerusi filem ini akan menjadi permulaan yang baik untuk saya memperjuangkan seni dan teruskan legasi ayah saya,” katanya.

Telefilem ini masih mengekalkan cerita dan pelakon asal seperti dalam perancangan arwah Mamat iaitu Bell Nasri, Kazar Saisi, Aziz M Osman, Mat London, Ahmad Yassin, Joey Daud dan Rashid Othman.

Selain itu, beberapa watak baharu turut diperkenalkan, yang dilakonkan oleh Datin Paduka Eina Azman, Azman Naim (44 Mantra) dan Dollah Cantik.

9

Terdahulu, penggambaran “Kampong Pisang Berbuah Dua Kali” berlangsung dari 15 November hingga 25 November tahun lalu di Teluk Senangin, Lumut dan Kuala Kangsar, Perak.

“Kampong Pisang Berbuah Dua Kali” bakal ditayangkan di Astro First bermula 3 Mac ini.