Sekian lama tidak berlakon, penyanyi Datuk Hattan bakal kembali ke layar perak menerusi filem komedi “Gadis Jolobu The Movie” arahan CL Hor.

Menurut Hattan, pada awalnya dia tidak lagi mahu beraksi di hadapan kamera dan pernah menolak beberapa tawaran berlakon kerana ia agak memenatkan.

Bagaimanapun, dia mengubah fikiran selepas mendapati filem itu mengetengahkan dialek negeri kelahirannya, Negeri Sembilan.

“Sebenarnya, saya sudah tak mahu berlakon sebab ia memenatkan, tetapi filem yang mengetengahkan dialek Negeri Sembilan ini memang saya tunggu.

“Sebelum ini, ramai menghasilkan filem dalam dialek negeri lain, tetapi tak ramai pilih dalam dialek Negeri Sembilan.

“Jadi, saya fikir siapa lagi mahu perjuangkan dialek Negeri Sembilan jika bukan saya sendiri,” katanya menerusi BH Online.

Tambahnya lagi, idea untuk menghasilkan filem itu tercetus susulan kejayaan lagu duetnya dengan W.A.R.I.S berjudul Gadis Jolobu yang meraih jutaan tontonan di laman YouTube.

Selain Hattan, filem itu turut dibintangi anaknya, Adam Eiman, serta pelakon lain seperti Joey Daud, Khir Rahman, Nizam Laksamana dan Ahirine Ahirudin.

Filem “Gadis Jolobu The Movie” yang mengetengahkan adat pepatih dan keunikan budaya Minangkabau masyarakat setempat di Negeri Sembilan itu dijangka tayang di pawagam pada Jun depan.