Hari ini genap lapan tahun sejak pesawat Malaysia Airlines (MAS) bagi penerbangan MH370 hilang tanpa meninggalkan sebarang jejak.

Tragedi kehilangan pesawat Boeing 777-200ER itu ternyata mencatat sejarah pahit buat rakyat Malaysia, terutamanya keluarga kepada 38 warganegara yang menjadi penumpang MH370.

Selebriti-selebriti tempatan turut sama memperingati tragedi tersebut, termasuk penyanyi dan pelakon Zarul Husin yang pernah berkhidmat sebagai pramugara MAS selama 17 tahun.

“Genap lapan tahun memperingati MH30. Kongsikan pandangan dan perasaan anda di ruang komen,” coretnya di laman Instagram.

Pelakon Sherry Ibrahim, yang pernah berkhidmat sebagai pramugari MAS, tidak ketinggalan untuk menitipkan doa buat seluruh keluarga penumpang pesawat tersebut.

“Peringatan buat 239 penumpang dan kru kabin yang meninggalkan kita secara tragis pada lapan tahun lalu. 8 Mac 2014.

“Mereka sentiasa berada dalam hati orang yang menyayangi mereka. Sebagai bekas kru kabin MAS, saya ingin titip kasih sayang buat seluruh keluarga MH370. Al-Fatihah,” coret Sherry.

Sementara itu, pelakon Raja Ilya berharap misi pencarian itu akan tetap diteruskan agar segala misteri disebaliknya terungkai.

“Sebagai bekas kru Malaysia Airlines, saya ingin sampaikan kasih sayang dan sokongan saya buat seluruh keluarga MH370.

“Sila beri sokongan buat misi terakhir Richard Gofrey dalam mencari kebenaran. Mereka layak diberi satu lagi peluang,” katanya.

Terdahulu, tragedi MH370 dianggap sebagai misteri penerbangan terbesar di dunia dan misi pencarian masih diteruskan sehingga ke hari ini.