Bagi umat Islam, bulan Ramadhan sentiasa menjadi bulan yang istimewa dan sentiasa dinantikan. Pada bulan ini, pahala amalan akan dilipatgandakan dan pintu pengampunan dosa dibuka.

Selain solat terawih sudah dibenarkan berjemaah di masjid dan surau, apa yang menambahkan keterujaan ramai pada Ramadhan tahun ini adalah bazaar Ramadhan bakal kembali dibuka setelah dua tahun negara terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ekoran pandemik COVID-19.

Tahun lalu, kebanyakan bazaar Ramadan dibuka secara dalam talian, di mana para peniaga akan menghantar sendiri atau menggunakan khidmat ‘runner’ untuk menghantar makanan yang dipesan ke rumah pelanggan.

Perdana Menteri  Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah pun mengumumkan bahawa negara akan memasuki Fasa Peralihan Endemik bermula 1 April ini, jadi bazaar boleh beroperasi seperti biasa, mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan.

Kalau bercakap tentang bazaar Ramadhan, memang sukar untuk membuat pilihan. Mana tidaknya, boleh dikatakan bazaar dibuka di setiap kawasan yang mempunyai ramai penduduk.

Oleh itu, MissMynah ingin ‘highlight’ lima tapak bazaar Ramadhan yang sering menjadi tumpuan pengunjung di Lembah Klang untuk membeli juadah berbuka puasa.

Bazaar Ramadhan Taman Tun Dr. Ismail (TTDI), Kuala Lumpur

bazar ramadan pj Copy
Foto: Taufulou

Terletak di Jalan Tun Mohd Fuad 2, bazaar ini boleh dikategorikan sebagai bazaar terpanjang yang dibuka di Lembah Klang. Namun anda disarankan untuk datang awal sekiranya tidak mahu bersesak. Antara makanan yang sering menjadi tumpuan ramai di sini ialah kambing golek, nasi beriani, pulut udang, burger wagyu, ikan bakar dan sebagainya.

Bazaar Ramadhan Kampung Baru, Kuala Lumpur

20210420 malaysia bazaar reuters
Foto: Today Online

Bagi mereka yang menetap di ibu negara, pasti sudah biasa atau pernah berkunjung ke bazaar yang terletak di Jalan Raja Muda Musa ini. Walaupun bukan bulan Ramadan, Kampung Baru sentiasa sesak dengan pengunjung yang ingin menjamu selera. Kalau bazaarnya pula, cakap sahaja apa yang anda ‘craving’; nasi campur? murtabak? bihun Singapura? pasti akan jumpa di bazaar ini.

61707770 2477789812271983 2785677743365292032 n
Foto: Bubur Lambok Pak Hassan

Alang-alang dah membeli belah di sini, jangan lupa singgah juga di gerai roti goreng McGyver serta warung Bubur Lambok Pak Hassan yang sememangnya terkenal di seluruh Malaysia!

Bazaar Ramadhan Bukit Bintang, Kuala Lumpur

bazaar rhamadan bukit bintang busy2
Foto: Titiwangsa Today

Lokasinya yang strategik dan terletak di tengah-tengah ibu kota membuatkan bazaar Ramadhan Bukit Bintang sentiasa sesak dengan pengunjung berbilang bangsa. Laluan bazaar ini bermula dari Jalan Sultan Ismail hingga ke Jalan Berangan seterusnya ke pintu gerbang Ain Arabia. Semestinya anda akan rambang mata dengan pelbagai juadah enak yang dijual di sini, termasuk Roti John B.B. yang terletak bersebelahan McDonald’s Bukit Bintang.

bbb
Foto: Huxiary Ary

Bazaar Ramadhan Taman Melawati, Kuala Lumpur

18
Foto: Miszrockers Blogspot

Terletak di Lorong Selangor, bazaar Ramadhan Taman Melawati merupakan bazaar terbesar dan paling meriah di Kuala Lumpur. Jadi kalau anda merancang untuk ke sini, atur masa sebaiknya supaya dapat cuci mata dari hujung ke hujung bazaar. Bila dah terlalu banyak gerai, jadi rambang mata pula. Antara juadah terkenal yang dijual di sini adalah Botak Ikan Bakar, Tauhu Anora dan Popia Zaiton.

10
Foto: Miszrockers Blogspot

Bazaar Ramadhan Seksyen 13, Shah Alam

1493245
Foto: The Star

Memang terdapat banyak tapak bazaar di sekitar bandar Shah Alam. Namun bazaar yang sering menjadi tumpuan ramai adalah bazaar Seksyen 13 atau lebih dikenali sebagai bazaar stadium. Bazaar ini sering dikunjungi oleh pelajar dari institut pendidikan UiTM Shah Alam, UNISEL dan MSU.

EW7VCrUU4AAHsSo 1
Foto: Faisal Rahim

Salah satu gerai terlaris yang berada di tapak bazaar ini adalah gerai nasi Arab lamb shank oleh Chef Ammar. Dengar cerita ada yang sanggup beratur sampai 30 hingga 40 minit hanya untuk membeli nasi Arab yang ‘viral’ ini!

(Foto utama: Taufulou & Ninja Housewife)