Biarpun Anugerah Juara Lagu ke-36 (AJL 36) sudah tiga hari berlalu, namun persembahan memukau daripada setiap finalis masih menjadi perbualan ramai.

Di sebalik perkongsian positif di media sosial, turut terselit beberapa isu yang tidak enak didengar apabila persembahan lagu “AEWO” oleh penyanyi Shiha Zikir dan Noki K-Clique didakwa mempunyai unsur syirik.

Sehubungan dengan itu, Shiha tampil menjelaskan makna di sebalik lagu ciptaan Ezra Kong tersebut menerusi laman Instagram.

“”AEWO” mengisahkan tentang seorang wanita yang sangat sukakan dengan seseorang sampai sanggup buat perkara yang syirik.

“Tetapi akhirnya ia memakan diri sendiri dan tak berjaya dapatkan lelaki tersebut sebab hanya Dia yang berkuasa,” katanya.

Tambah Shiha lagi, jalan cerita dan pengajaran yang ingin disampaikan dalam lagu itu pernah dipaparkan menerusi video muziknya yang dilancarkan pada Ogos 2020.

“Kalau anda dah tonton video muzik, pasti anda dah faham jalan cerita lagu ini dan ada pengajaran yang ingin kami sampaikan.

“Pengakhiran persembahan pun menandakan yang perbuatan jahat tak akan berjaya untuk dapatkan apa yang kita nak. Sebab itu pada akhir persembahan, Shiha duduk dan Noki dalam keadaan berdiri,” jelasnya lagi.

Terdahulu, tular di laman sosial apabila seorang pengguna Facebook mendakwa persembahan lagu AEWO mempunyai unsur Illuminati.