Sejak pandemik COVID-19 melanda dunia, isu berhubung masalah kesihatan mental dilihat kian mendadak bukan sahaja di luar negara, bahkan di Malaysia sepertimana yang dimaklumkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Lebih tragis, masalah hidup yang membelenggu melibatkan kewangan, kesihatan, tekanan perasaan, kemurungan serta masalah keluarga turut membuatkan segelintir individu mengambil keputusan drastik untuk menamatkan riwayat sendiri.

Pengacara, pelakon dan aktivis kemanusiaan Che Puan Sarimah Ibrahim sentiasa terpanggil untuk menzahirkan keprihatinan terhadap isu terbabit. Menurut graduan Ijazah Sarjana Muda Psikologi itu, setiap individu yang berdepan masalah kesihatan mental sewajarnya mendapatkan bantuan pakar.

Pernah diangkat sebagai penaung Pertubuhan Kesedaran dan Sokongan Penyakit Mental (MIASA) Malaysia, Sarimah menggunakan peluang yang ada bagi menyebarkan kesedaran tentang masalah kesihatan mental agar dapat membuka mata masyarakat bahawasanya isu ini perlu dipandang serius.

Ikuti temu bual MissMynah bersama Sarimah:

MM: Boleh kongsikan perkembangan terbaru anda dalam kerjaya seni?

Sarimah: Tahun ini merupakan tahun ke-25 saya bergelar penggiat seni. Bagaimanapun, saya kurang aktif sejak dua tahun lalu. Single terakhir saya adalah “Harapan”, duet bersama Damian Mikhail, yang dilancarkan pada September tahun lalu sempena Hari Pencegahan Bunuh Diri Sedunia.

Saya masih menerima tawaran mengacara bagi program-program realiti tetapi saya terpaksa menolak kerana keadaan tidak mengizinkan. Siapa tahu, mungkin saya akan lancarkan single terbaru tahun ini, kita lihat sahaja nanti.

Buat masa ini saya masih lagi aktif dalam kerjaya seni, tetapi lebih kepada seorang pakar motivasi, ‘speaker’ atau lebih tepat lagi sebagai seorang ‘edutainer’. Sejujurnya, saya sangat selesa dengan peranan baru ini. Saya bakal ke Miri, Sarawak untuk menjadi ‘speaker’ bagi membincangkan topik “Communication and Confidence” pada sebuah acara yang akan dianjurkan bulan ini.

Bagaimana anda membahagikan masa sebagai seorang penggiat seni sejak bergelar ibu?

Sudah tentunya tanggungjawab saya akan menjadi lebih berat apabila sudah bergelar ibu. Jadi ianya penting untuk saya membahagikan masa bagi memastikan tumpuan saya boleh diberikan sepenuhnya kepada anak saya, Tunku Sofia Najihah. Sekiranya saya teruskan kerjaya saya sejak 25 tahun lalu, saya rasa saya tak boleh berikan tumpuan kepadanya, jadi saya terpaksa berkorban sedikit.

Namun ianya berbaloi kerana usia saya pun sudah mencecah 44 tahun, dan ini adalah masanya di mana saya ingin memberi tumpuan kepada keluarga. Akan tetapi, saya masih boleh pertimbangkan sekiranya ada tawaran untuk menjadi pengacara atau pun kerja di televisyen dan radio jika masanya bersesuaian.

Kongsikan pengalaman anda sebagai bekas penaung MIASA.

Alhamdulillah, peranan ini banyak membantu saya untuk memberi kesedaran dan belajar dengan lebih mendalam tentang topik kesihatan mental. Baru-baru ini saya baru sahaja selesai menjalani kursus ‘transformational coaching’, yang mana fokusnya untuk memberi sokongan emosi dan kaunseling kepada mereka yang memerlukan.

Memang minat saya sejak kecil untuk menjadi seorang pakar psikiatri cuma hala tuju saya berubah kepada seorang artis selepas menyertai uji bakat pada tahun 1996. Jadi saya ambil peluang untuk lebih aktif dalam subjek kesihatan mental dan memberi sepenuh tumpuan saya sebagai penaung MIASA, serta menyokong pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang lain.

Sebagai penaung MIASA, sudah menjadi tanggungjawab saya untuk menyebarkan mesej berkenaan isu-isu kesihatan mental seperti kerisauan melampau (anxiety), kemurungan dan sebagainya. Selain itu, saya turut berkongsikan pengalaman peribadi, memberi tip, serta mendengar dan memberi ruang untuk mereka yang tidak berani tampil bercerita tentang masalah yang mereka hadapi.

Segelintir masyarakat masih mempunyai stigma negatif terhadap isu masalah kesihatan mental. Jadi apakah cabaran yang anda hadapi sepanjang menyebarkan kesedaran tentang isu tersebut?

Bukan sahaja segelintir masyarakat, bahkan secara umumnya masalah kesihatan mental sering dipandang serong oleh masyarakat di seluruh dunia kerana ia tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Kesihatan mental atau emosi ini lebih mendalam dan hanya individu yang mengalaminya sahaja yang tahu betapa peritnya keadaan mereka.

Segelintir pihak media di seluruh dunia juga mensensasikan isu ini ke arah yang lebih dramatik dan ekstrem tanpa menyampaikan mesej bahawa individu yang mempunyai masalah kesihatan mental boleh pulih dan boleh menyumbang kepada masyarakat dan negara. Apa yang mereka perlu adalah rawatan ataupun kaunseling dari segi biopsikososial, fizikal dan rohani agar mereka dapat menjalani hidup normal.

Jadi cabarannya adalah mengubah persepsi dan stereotaip masyarakat yang terlalu mendalam selama bertahun-tahun. Agak sukar untuk mendidik masyarakat kerana sebagai manusia, kita takut dengan perubahan. Apabila kita cuba mengubah persepsi seseorang tentang subjek yang mereka takut seperti masalah kesihatan mental, mereka selalunya akan lari. Masyarakat kita sebenarnya kekurangan didikan tentang bagaimana untuk membantu keluarga atau rakan-rakan yang berdepan masalah kesihatan mental.

Jujur, saya amat sedih dan terkilan melihat segelintir pihak yang memandang serong tentang masalah ini. Alhamdulillah, selalunya ada hikmah disebalik sesuatu krisis, contohnya dalam situasi COVID-19 ini, saya banyak menerima jemputan untuk bercakap tentang masalah kesihatan mental dengan lebih meluas. Jadi topik ini menjadi semakin terbuka kepada orang ramai.

Difahamkan anda pernah diserang kemurungan selepas bersalin, boleh kongsikan pengalaman itu dan cara anda mengatasinya?

Pengalaman saya mengalami kemurungan bermula empat bulan selepas bersalin. Pada ketika itu saya berasa sangat takut dan gementar tanpa sebab. Saya tidak tahu bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan peranan baru sebagai ibu dan tidak lagi bekerja, ibarat semuanya berubah.

Pada masa yang sama, saya turut mengalami kerisauan melampau. Boleh dikatakan tempoh untuk saya pulih agak lama, lebih kurang enam bulan. Alhamdulillah, dengan sokongan suami, Tunku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar, rakan-rakan dan kata-kata semangat daripada para peminat, saya pulih. Kesimpulannya, masalah ini sama sahaja dengan penyakit lain, kalau kita cepat dapatkan rawatan, Insya-Allah kita boleh sembuh.

Selepas saya pulih, saya dapat rasakan diri saya semakin kuat dan bersemangat untuk membantu orang lain. Setiap ujian ada hikmahnya. Malah saya menjadi lebih rapat dengan suami dan anak saya. Pendek kata, pengalaman menjadikan kita lebih matang dan lebih kuat.

Ia bukan perjalanan yang mudah. Ramai ibu-ibu di luar sana yang mengalami perkara sama. Kebanyakan ibu yang berkongsi pengalaman dengan saya, mereka tidak tahu bahawa mereka sedang berdepan masalah kemurungan selepas bersalin. Ini adalah masalah kesihatan yang sangat serius, di mana terdapat kes ibu-ibu yang tidak mendapat rawatan dan malangnya, ia tidak berakhir dengan baik.

Alhamdulillah, saya adalah antara individu yang bernasib baik untuk mendapatkan bantuan kerana ia bukan mudah dan kosnya juga agak tinggi. Sebagai masyarakat, kita harus lebih peka dan membuka ruang yang selamat untuk berbincang tentang topik ini kerana ia tidak boleh dipandang remeh.