Pelakon Tya Arifin menzahirkan rasa syukur apabila berpeluang untuk pulang ke kampung halamannya di Palembang, Indonesia setelah dua tahun tidak dapat pulang akibat pandemik COVID-19.

Menerusi laman Instagram, Tya hanya membawa dua anaknya iaitu Arif Jiwa dan Azzahra Jiwa serta terpaksa berjauhan buat sementara dengan suami, Asyraf Khalid.

“Keputusan untuk balik kampung dibuat pada saat akhir. Jadi, suami tidak dapat ikut kerana dia memerlukan visa pelancong untuk memasuki Palembang.

“Proses mendapatkan visa mengambil masa. Jadi, saya dan suami ‘berpisah’ seketika. Suami juga boleh menguruskan perniagaan jus kesihatan kami,” katanya.

Tya atau nama sebenarnya Nurtria Wulandari Arifin turut mengundang sebak ramai apabila memuat naik video pertemuan semula dengan bapanya.

“Alhamdulillah sampai di Palembang selepas lebih dua tahun tidak bertemu. Sebagai anak, kita haruslah lalukan yang terbaik untuk ibu bapa dan keluarga kita selagi mereka masih ada,” katanya.

Tya merakamkan momen-momen manisnya ketika berada di kota Palembang menerusi vlog di saluran YouTube The Tya’s Family.

Selain pulang untuk bertemu keluarga, pemilik jenama kosmetik Mutyara Beauty itu turut berhasrat untuk melebarkan lagi empayar perniagaannya di negara kelahirannya itu.