Penyanyi veteran Datin Mastura Ismail menghembuskan nafas terakhir pada usia 65 tahun akibat kanser ovari tahap empat di kediamannya di Taman Cheras Idaman, Kuala Lumpur, jam 8.39 malam tadi.

Khabar duka itu dimaklumkan oleh anak saudaranya yang juga penyanyi Daninas Huza Daud, atau lebih dikenali sebagai Oja, menerusi laman Instagram miliknya.

“Allahuakbar, kehilangan besar buat kami sekeluarga.

“Mohon semua kenalan dan sahabat untuk sedekahkan Al-Fatihah buat makcik saya, Mastura Ismail, yang terkenal dengan lagu “Apo Kono Eh Jang”, yang meninggal dunia awal malam tadi,” katanya.

Pada tahun lalu, Oja mendedahkan bahawa arwah disahkan menghidap kanser ovari dan perlu menjalani rawatan kemoterapi di Institut Kanser Negara (IKN).

Bagaimanapun, kesihatan arwah dilaporkan semakin merosot sejak bulan lalu dan doktor menasihati keluarganya untuk membawa arwah pulang ke rumah.

Allahyarham Mastura yang merupakan seorang balu meninggalkan dua cahaya mata dan dua cucu.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Hafiz Nafiah memaklumkan jenazah Allahyarham akan dikebumikan sebelum Zohor hari ini.

“Jenazah Allahyarham kini berada di rumahnya di Taman Cheras Idaman dan akan dimandikan serta dikafankan di Masjid Taman Rakan Cheras sebelum dikebumikan di tanah Perkuburan Sungai Long,” katanya.

Terdahulu, Allahyarham Mastura terkenal dengan lagu-lagu loghat Negeri Sembilan serta mencetuskan fenomena menerusi lagu duet bersama Ally Noor, “Apo Kono Eh Jang?” pada era 1980-an.