Menepati jangkaan ramai, usahawan Ahmad Iqbal Zulkefli menjadi peserta pertama yang tersingkir dari pentas Big Stage 2022 bagi minggu kedua.

Dengan markah yang hanya berjumlah 9.2 peratus, Iqbal gagal meneruskan perjuangan pada minggu-minggu berikutnya bersama 11 orang peserta lain.

Menurut juri tetap yang juga komposer terkenal, Ajai, rezeki Iqbal berada di tempat lain, dan tidak mempunyai bakat sebagai penyanyi.

“Awak tidak berbakat dalam nyanyian. Bakat adalah pemberian. Walaupun berduit macam mana pun, bakat tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.

“Tempo nyanyian awak berterabur. Untuk menjadi penyanyi perlukan masa. Bukan sehari dua untuk belajar.

“Tetapi yang paling utama untuk bergelar penyanyi, seseorang itu perlu dikurniakan bakat terlebih dahulu. Saya tidak suka perkara ini dijadikan bahan lawak,” tegas Ajai yang memberi 4 markah buat Iqbal.

Sementara itu, Iqbal menerima 20 peratus markah daripada juri tetap Datuk Seri Siti Nurhaliza dan 10 peratus daripada juri undangan, Aina Abdul.

Bagaimanapun, segelintir warganet menyelitkan kata-kata semangat buat usahawan itu untuk terus memperbaiki diri serta belajar dari bawah seperti mana yang dilakukan oleh penyanyi-penyanyi tanah air.

Terdahulu, pelbagai kontroversi mula timbul selepas Iqbal diumumkan sebagai peserta ke-12 program yang bersiaran secara langsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) itu.

11 peserta yang bakal berentap ke minggu seterusnya ialah Tuah Adzmi, Aisha Retno, Daniel Chuer, Megat Rahim, Lia Aziz, Elica Paujin, Sofiaa Marieylla, Yazmin Aziz, Tegar Septian, Ajoi Zainal dan Syafiq Abdilah.