Pemergian pelakon, pengarah dan aktivis teater Allahyarham Jit Murad pada petang Sabtu lalu ternyata meninggalkan kesan pada rakan-rakan selebriti tanah air.

Pelakon dan pengarah, Afdlin Shauki menceritakan kenangan manis mempelajari selok belok dunia seni bersama Jit Murad, yang disifatkan sebagai permata seni hebat.

“Innalillah wainna illaihi rojiuun. Hari ini seorang anak seni yang hebat telah pulang ke Rahmatullah.

“Sesiapa yang menonton komedi di pentas atau pun di dalam era 1990-an ke awal tahun 2000 pasti mengenali nama Jit Murad. Saya banyak belajar daripada Jit tentang komedi dan penceritaan.

“Banyak kerja-kerja awal saya melibatkan Harith Iskandar dan Jit Murad. Semoga roh beliau akan bersama roh-roh yang dicintai oleh Allah SWT.

“Terima kasih Jit kerana sanggup berkongsi kehebatan anda bersama kami dan mewarnai kehidupan kami. Al-fatihah. Minta tolong sedekahkan Al-Fatihah untuk beliau,” luah Afdlin.

Sementara itu, pelakon berbakat Sharifah Amani mengimbau kembali kenangan ketika pertama kali mengenali Jit Murad dan pengarah disegani, Allahyarham Yasmin Ahmad suatu ketika dahulu.

“Kali pertama saya muncul dalam filem adalah ketika saya duduk atas riba kamu. Kamu bercerita dan membuatkan kami ketawa.

“Kamu kenalkan saya kepada orang yang mengubah hidup saya selama-lamanya, saya mungkin tak akan bertemu Yasmin jika kami tak nampak kamu berdua di seberang jalan pada malam itu.

“Kemuncaknya adalah apabila saya berpeluang membawa watak Nina dan pelbagai watak lain dalam “Gold Rain”. Itu adalah antara kenangan paling bermakna,” luah Amani.

Selain Afdlin dan Amani, selebriti lain yang turut meratapi pemergian Jit Murad ialah Puan Sri Tiara Jacquelina, Redza Minhat dan Iman Corinne Adrienne.

Untuk rekod, antara karya teater yang pernah ditulis dan dibintangi oleh Jit Murad termasuklah “Spilt Gravy On Rice” (1995), “The Storyteller” (1996) serta “Gold Rain and Hailstones” (2002).

Allahyarham yang berusia 62 tahun ditemui tidak bernyawa oleh rakan-rakan di kediamannya di Bukit Damansara, jam 2.15 petang Sabtu.