Penyanyi dan pelakon terkenal era 70-an Hail Amir dikurniakan Darjah Kebesaran Panglima Mahkota Wilayah (PMW) oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan 2022 di Istana Negara, pada Selasa.

Hail menyifatkan pengiktirafan yang membawa gelaran Datuk itu sebagai satu penghargaan besar setelah 50 tahun berkecimpung dalam dunia seni.

“Saya dimaklumkan mengenai penganugerahan ini kira-kira seminggu lalu. Apabila ada pihak hendak beri anugerah, saya terima dengan hati terbuka.

“Selain penghargaan atas sumbangan yang diberi dalam dunia lakonan dan nyanyian, saya bersyukur pingat kebesaran dianugerahkan ketika hayat saya masih ada,” katanya menerusi BH Online.

Sekadar info, Hail telah melancarkan 12 buah album serta dikenali ramai menerusi lagu-lagu duetnya bersama Uji Rashid, termasuk lagu raya “Seloka Hari Raya”. Sehingga kini, Hail masih aktif dalam dunia seni menerima undangan nyanyian.

Pernah mencipta nama di layar perak, Hail juga pernah membintangi filem-filem seperti “Jiwa Remaja”, Menanti Hari Esok”, “Dendang Perantau” dan “Sesejuk Air Mata Ibu”.

Selain Hail, individu ternama yang turut menerima PNW ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Idris Ahmad, atlet lompat jauh paralimpik negara Abdul Latif Romly dan bekas atlet terjun negara Leong Mun Yee.