Pelakon versatil Amerul Affendi sekali lagi mencuri perhatian ramai apabila menampilkan sisi baharu dalam lakonannya menerusi filem seram komedi terbaru, “Hantu Mok Joh”.

Kali ini, Amerul dipertanggungjawabkan untuk melakonkan watak yang memerlukannya bertutur dalam loghat Kelantan serta menjadi penari tarian Melayu tradisional, Mak Yong.

Berkongsikan paparan video babaknya sedang ralit menari tarian Mak Yong, Amerul mengakui ia merupakan babak paling seram yang dirasainya ketika penggambaran filem itu berlangsung.

“Inilah babak paling seram sewaktu pengambaran “Hantu Mok Joh” untuk aku yang tengah bawak watak itu,” katanya menerusi ciapan di Twitter.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata peminat memuji bakat lakonan dan kemampuan Amerul dalam menjiwai segala watak yang dijayakannya.

“Hantu Mok Joh” mengisahkan kehilangan Mok Joh hingga menjadi bahan bualan orang kampung. Antara cerita yang tersebar adalah Mok Joh mati kerana melanggar sumpah Saka Mak Yong yang dipeliharanya. Namun jenazah Mok Joh masih belum ditemui.

Selain Amerul, filem itu turut dibintangi pelakon lain seperti Fauziah Nawi, Aloy Paradoks, Aprena Manrose, Kamarool Hj. Yusoff, Amir Raja Lawak, Mek Yun dan ramai lagi.