Penyanyi Vanessa Reynauld mendedahkan pengalaman pahitnya ketika berada di bangku sekolah apabila menjadi mangsa ‘body shaming’ dan dilempar kata-kata negatif daripada orang sekeliling.

Vanessa berkongsi perkara itu menerusi satu hantaran di Instagram gara-gara terkesan dengan kejadian yang berlaku depan matanya melibatkan seorang wanita berbadan besar.

“Saya tak selalu berkongsi mengenai perkara ini, tetapi orang selalu nampak saya senyum dan yakin atas pentas. Sebenarnya ada sisi kehidupan saya yang orang tak tahu.

“Sejak kecil lagi saya selalu diejek hingga pernah rasa takut dan trauma ke sekolah. Ada yang samakan saya dengan suku kaum dan etnik tertentu hanya kerana rambut afro semula jadi saya yang cantik ini. Kalau pergi salun nak buat rambut macam ini mahal tau.

“Bagaimanapun, saya berjaya menghadapi perkara itu. Walaupun saya masih lagi terima kecaman mengenai penampilan, ia tidak seburuk dulu kerana saya sudah pandai untuk mengendalikannya,” katanya.

Biarpun perkara itu sudah lama terjadi, namun ia masih segar dalam ingatannya dan pelantun lagu “Putus” itu memutuskan untuk terus bangkit serta tidak mempedulikan segala kata-kata negatif.

Malah Vanessa sudah pun menetapkan sasaran untuk memberikan yang terbaik dalam kerjaya nyanyiannya.

“Sasaran saya setiap tahun adalah untuk menjadi penyanyi yang disegani, jadi satu hari nanti sata boleh sediakan keperluan abang saya.

“Walau apa halangan yang saya harus hadapi, saya tak pernah menyerah kalah kerana dialah sumber keyakinan dan kesempurnaan saya,” katanya.

Beralih ke perkembangan lain, Vanessa bakal muncul dengan single terbaharu berjudul “Buat Ku Sempurna” pada 28 Januari ini.

Single ciptaan Faizal Tahir bersama Mage itu ditujukan khas oleh Vanessa untuk abangnya yang istimewa, Christopher.