Gegar Vaganza (GV) merupakan program realiti nyanyian tahunan terbitan Astro yang menyaksikan selebriti-selebriti profesional dan berpengalaman dalam industri muzik tanah air berentap untuk merangkul gelaran juara.

Memandangkan GV musim kelapan telah pun melabuhkan tirainya semalam dengan kemenangan penyanyi kelahiran Singapura, Aliff Aziz, mari kita singkap kembali kesemua bekas juara GV dari musim pertama hingga ketujuh.

Ayai Illusi (Gegar Vaganza 1)

ayai

Otai masih berbisa! Itulah ayat yang boleh diungkapkan sebaik sahaja bekas vokalis kumpulan Illusi, Ayai diumumkan sebagai juara pertama Gegar Vaganza. Menurut Ayai, dia tidak menyangka rezeki berpihak kepadanya selepas menyertai program itu untuk menggantikan seorang penyanyi yang telah menarik diri. Namun, selain kemenangan Ayai, satu lagi momen yang mencuri tumpuan ketika pentas akhir Gegar Vaganza musim pertama berlangsung adalah apabila pelakon Hairul Azreen melamar Hanis Zalikha secara langsung.

Siti Nordiana (Gegar Vaganza 2)

E8ED2EA0 6742 47B3 88DC 22BA7AA5D6D5

Siti Nordiana berjaya mencipta sejarah tersendiri apabila menjuarai Gegar Vaganza musim kedua (GV2). Dipuji dengan vokal mantap, Siti Nordiana yang lebih mesra disapa Nana menerima ‘standing ovation’ oleh para penonton setelah menyampaikan lagu “Putus Terpaksa” nyanyian Ziana Zain. Selain itu, Nana turut memenangi anugerah persembahan terbaik pilihan penonton yang ditentukan oleh undian menerusi sistem undian pesanan ringkas (SMS).

Azharina (Gegar Vaganza 3)

ezgif.com gif maker 1

Teka teki mengenai juara Gegar Vaganza musim ketiga (GV3) berakhir dengan pengumuman Azharina sebagai juara dengan persembahan yang berjaya menawan hati barisan juri. Kemenangan Azharina meletakkan Allahyarham Siti Sarah Raissuddin pada tempat kedua, manakala Zarul Husin di tempat ketiga.

Aishah (Gegar Vaganza 4)

aishahjuaragv4

Persembahan mempesonakan daripada Aishah melayakkannya untuk merangkul gelaran juara pada pentas akhir Gegar Vaganza musim keempat (GV4) serta membawa pulang wang tunai berjumlah RM100,000, sebidang tanah lot banglo, pakej percutian ke Eropah Timur, barangan kemas, baucar beli-belah bernilai RM6,000 berserta piala. Bagaimanapun, Aishah telah membawa kes berkenaan tanah lot banglo yang dijanjikan ke mahkamah ekoran pihak penaja menukarnya kepada saiz tanah yang lebih kecil.

Noryn Aziz (Gegar Vaganza 5)

image

Kemunculan Noryn Aziz sebagai juara Gegar Vaganza musim kelima (GV5) telah menepati ramalan ramai. Buat pertama kalinya, pentas Gegar Vaganza tidak menampilkan persembahan solo daripada semua finalis, sebaliknya hanya persembahan duet dan ‘battle’. Noryn berjaya memukau barisan juri dengan nyanyian lagu “Laskar Cinta” berduet dengan Awi Rafael dan “Where Is The Love” bersama Dia Fadila.

Naqiu & Hady Mirza (Gegar Vaganza 6)

img 1615

Buat pertama kali dalam sejarah, pihak Astro membuat kejutan apabila mengumumkan dua orang juara Gegar Vaganza iaitu Hady Mirza dan Naqiu. Memandangkan tiada tempat kedua, maka keputusan barisan juri menetapkan vokalis kumpulan Black Dog Bone, Jatt diumumkan pemenang ketiga. Perkara itu telah menimbulkan pelbagai reaksi dalam kalangan penonton. Bagaimanapun, juri profesional Datuk Ramli MS menjelaskan keputusan dibuat atas kata sepakat barisan juri dan perbincangan dengan pihak Astro.

Cliff Umar (Gegar Vaganza 7)

cliff gv

Pentas Gegar Vaganza musim ketujuh (GV7) berlangsung mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh kerajaan berikutan negara masih di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) akibat penularan COVID-19. Tampil dengan persembahan penuh tenaga, vokalis kumpulan Projek Pistol Cliff Umar berjaya mengalahkan enam finalis lain dengan markah 71.42% pada pentas akhir.

Aliff Aziz (Gegar Vaganza 8)

272623864 317113343676259 2856562646543002184 n

Sedia maklum, Aliff Aziz berjaya mencipta rekod dua kali di kedudukan pertama dua minggu berturut-turut selain lima kali di kedudukan kedua. Persaingan antara kesemua finalis juga agak sengit hinggakan barisan juri, termasuk juri profesional Datuk Ramli MS, mengakui sukar untuk menentukan siapa gerangan juara pada awalnya. Bagaimanapun, jangkaan orang ramai sejak minggu pertama ternyata benar apabila penyanyi Aliff Aziz dinobatkan sebagai juara program realiti Gegar Vaganza musim kelapan (GV8).