Segala usaha dan kerja keras ternyata membuahkan hasil apabila pelakon Lim Mei Fen berjaya merangkul segulung ijazah dalam bidang teater di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).

Khabar gembira itu dikongsikan oleh Lim Mei Fen, atau lebih mesra disapa Mei Fen, menerusi foto-foto konvokesyen yang dimuat naik di laman Instagram miliknya.

Menurut Mei Fen, biarpun berdepan cabaran kerana persekitarannya asing dan rata-rata pelajar adalah Bumiputera, namun perkara itu tidak menjadi penghalang buatnya untuk melanjutkan pengajian di kampus tersebut.

“Saya masuk belajar di Aswara agak lewat pada usia 28 tahun. Persekitarannya memang cukup asing buat saya kerana institusi itu dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Melayu.

“Terutama apabila menyiapkan tugasan, orang lain cuma ambil masa sejam untuk berbuat demikian tapi saya ambil masa hingga lima jam. Saya perlu kerja lebih keras untuk buat terjemahan dan mendalami setiap ayat demi siapkannya.

“Lagi pula, saya adalah pelajar bangsa Cina ketiga yang mengambil bidang itu di sana. Memang ada tahap turun naik hingga rasa nak putus asa tapi bila imbas semula, saya tak menyesal walau seinci pun,” katanya menerusi Harian Metro.

Pelakon berusia 34 tahun itu rasa beruntung kerana dikelilingi rakan-rakan dan pensyarah yang tidak putus-putus memberi sokongan buatnya sepanjang tempoh pengajian.

Buat makluman lanjut, Mei Fen telah menamatkan pengajiannya pada tahun 2018, namun upacara konvokesyennya tertangguh kerana dia berdepan kekangan masa untuk melunaskan tugasan akhir serta pandemik COVID-19.

Dalam pada itu, Mei Fen mengajak rakyat Malaysia untuk terus menyokong industri seni tempatan serta menonton filem terbarunya, “Prebet Sapu” yang bakal ditayangkan di pawagam bermula 16 Disember ini.

Selain Mei Fen, filem hitam putih arahan Muzzamer Rahman itu turut dibintangi pelakon berbakat Amerul Affendi.