Selain muzik rock dan balada, industri muzik tanah air turut dipengaruhi dengan genre hip hop dan rap yang mula meledak pada era 90-an. Namun muzik hip hop di Malaysia berbeza dari negara Barat kerana ia diberi nafas baru serta bait-bait lagu disuntik dengan elemen berbentuk nasihat dan pengajaran.

Bagai cendawan tumbuh selepas hujan, kumpulan-kumpulan hip hop mula diperkenalkan kepada masyarakat, bermula dengan kumpulan pertama yang mencetuskan fenomena iaitu 4U2C yang dianggotai oleh tujuh orang ahli.

Minat mendalam terhadap muzik merupakan pendorong buat pengacara terkenal, Dato’ AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini, bersama dua lagi ahli asal, Nor Azam bin Mohamed (Azam) dan Mohamad Johari Mohamad Noor Joe, untuk menubuhkan kumpulan ini pada tahun 1992.

927eae07715ae71fe8fe3830754fc57b

Dengan bimbingan pasangan penerbit Man Senoi dan Mama Rap, ketiga-tiga anggota asal 4U2C kemudiannya diperkenalkan dengan ahli-ahli baru iaitu Mohd Fazril Harun (Adik), Razlan Ramdan (Lan), Mohd Suffian Muda (Yanz) dan Raja Azrin Shah Raja Zaini Ismail (Rin).

Pada tahun 1993, album pertama mereka, “4U2C” telah diterbitkan dan menerima sambutan luar biasa daripada peminat di Malaysia. Lebih menarik lagi, lagu “Fiona” kini dianggap ‘trademark’ bagi kumpulan 4U2C, selain lagu-lagu seperti “2BD#1”, “Video Game”, “Kami Rappers” dan tak ketinggalan lagu raya, “Bergema Takbir Di Pagi Raya”.

Bukan dari segi muzik saja, 4U2C turut mempopularkan fesyen gantung CD di leher yang menjadi kegilaan dan ikutan remaja dulu-dulu.

095405mbb1jgaezsszll9l

Setelah ahli asal 4U2C berpecah dan membawa haluan masing-masing, Dato’ AC telah mengambil inisiatif untuk mengekalkan kewujudan kumpulan itu dengan mengambil empat ahli baru iaitu Adiex, Aren, Charlie dan One II, di mana mereka telah merakamkan album berjudul “Kembalilah Fiona”.

Bagaimanapun, One II atau nama sebenarnya Nirwan Siari meninggal dunia pada 2019 akibat jangkitan kuman pada paru-paru.