Biarpun negara telah beralih ke fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), namun aktivis masyarakat Uncle Kentang tetap meneruskan usaha membantu golongan memerlukan.

Pemilik nama lengkap Kuan Chee Heng itu telah menjalin kerjasama dengan syarikat tilam Joey Mattress Malaysia bagi menyumbang sejumlah tilam dan bantal bernilai RM52,220 kepada keluarga-keluarga yang kurang berkemampuan di sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Perak, Johor dan Pahang.

“Kami berharap mereka dapat tidur yang mencukupi agar ia tidak mengganggu waktu kerja mereka untuk menyara keluarga,” kata pemegang anugerah Point of Light itu.

Uncle Kentang 1
Uncle Kentang

Difahamkan keluarga-keluarga berkenaan lebih memerlukan wang untuk membiayai bil dan barangan keperluan harian hinggakan tidak mampu membeli kelengkapan tidur.

Malah kebanyakan daripada mereka merupakan golongan warga emas yang hanya tidur beralaskan tilam nipis di atas lantai kayu.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Pemasaran dan pengasas bersama Joey Mattress, Joey Tan berharap kerjasama dengan Chee Heng dapat diteruskan dalam jangka masa lebih panjang.

“Kami di Joey Mattress akan memastikan setiap rakyat Malaysia mendapat tidur yang nyenyak. Kesemua produk kami mempunyai polisi percubaan di rumah.

“Sekiranya pelanggan memulangkan semula produk kami selepas tempoh percubaan, kami akan mensanitasi dan mendermakannya,” kata Joey.

Recipient 3 1
Recipient 2
Antara penerima sumbangan kelengkapan tidur Joey Mattress

Kepada mereka yang memerlukan bantuan kelengkapan tidur, bolehlah mengikuti laman Facebook Uncle Kentang untuk memohon bantuan yang seterusnya.

Terdahulu, Chee Heng telah menawarkan khidmat van jenazah, ambulans dan kenderaan secara percuma ke hospital kepada mereka yang memerlukan ketika negara di masih berada di bawah pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).