Melihat isu pelatih industri yang tidak diberi elaun bagaikan tiada kesudahan, personaliti media sosial Mek Yun akhirnya tampil menzahirkan pendapat sendiri mengenai perkara tersebut.

Ia susulan seorang pengguna Twitter yang juga pemilik sebuah syarikat enggan membuka peluang latihan praktikal dan berpendapat bahawa pelatih industri tidak dapat menimba ilmu yang secukupnya dalam tempoh tiga bulan.

Mek Yun, atau nama lengkapnya Wee Yun Nee, tidak bersetuju dengan apa yang disampaikan oleh pengguna Twitter itu dan berpendapat bahawa majikan perlu memastikan pelatih industri menerima ilmu yang secukupnya.

“Mek Yun tak setuju langsung. Tiga bulan adalah tempoh yang panjang. Jangan beritahu saya dalam tempoh itu kamu tidak boleh nak mengajar apa-apa? Banyak sangat yang boleh diajar dalam masa tiga bulan.

“Boleh saja beri sebarang tugasan dan itulah sebabnya mereka ingin menjalani latihan praktikal di syarikat kamu. Jangan pandang rendah terhadap pelatih industri. Beri mereka peluang untuk belajar,” katanya.

Pada masa yang sama, Mek Yun turut berpendapat bahawa setiap pelatih industri yang berkhidmat di sektor awam dan swasta wajar menerima elaun.

“Tidak kiralah elaun tinggi atau rendah tetapi mereka layak menerima elaun. Latihan praktikal adalah peluang bagi pelajar untuk belajar dan bekerja, serta ruang untuk kamu berkongsi ilmu dan pengalaman kepada mereka.

“Mereka juga bekerja untuk kamu. Pelatih industri bukan hamba,” tambahnya lagi.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata orang ramai bersetuju dengan pendapat gadis berbangsa Cina yang fasih berbahasa Melayu dalam dialek Kelatan itu.

Sesetengah daripada mereka turut berkongsi pengalaman sendiri ketika menjalani latihan praktikal.

Beralih ke perkembangan lain, Mek Yun bakal muncul dalam telefilem pertamanya, “Mok Joh”, yang turut dibintangi pelakon Amerul Affendi dan Aprena Manrose.