Isu melibatkan sebuah syarikat penyiaran ternama yang hanya memberi keutamaan kepada para pelakon yang mempunyai lebih sejuta pengikut di laman Instagram dilihat semakin hangat diperkatakan.

Setelah beberapa selebriti seperti Sharifah Amani, Bront Palarae dan Tony Eusoff menyelar tindakan syarikat penyiaran yang dianggap tidak wajar itu, pelakon Amerul Affendi tampil menyuarakan pendapat sendiri.

“Selagi ada sahaja penerbit yang mengikut kehendak stesen TV, selagi itulah kau perlu mencari hero dan heroin yang mempunyai sejuta pengikut.

“Bukan salah stesen televisyen itu sahaja eh, salahkan kipas,” ujarnyanya ringkas di laman Instagram.

Menjengah ke ruangan komen, rakan-rakan selebriti dan pengikut Instagram turut memberi pelbagai reaksi terhadap isu yang diketengahkan.

Antara komen yang menarik perhatian adalah daripada pelakon Zahiril Adzim yang berbaur sarkastik.

“Oleh itu, marilah tong-tong beli pengikut. Mungkin di Shopee ada jual. Kau separuh, aku separuh,” katanya.

Terdahulu, Amerul mempersoalkan mengapa isu yang membelenggu industri tempatan itu dilihat seakan tiada kesudahan sejak ia mula bangkit tahun lalu.

Malah pelakon filem “Crossroads: One Two Jaga” itu juga pernah dipinggirkan sebuah stesen televisyen hanya kerana pengikutnya di Instagram belum mencecah 500,000.

Beralih ke perkembangan lain, Amerul bakal tampil dalam filem terbaru arahan Muzzamer Rahman berjudul “Prebet Sapu” yang akan ditayangkan di pawagam bermula 16 Disember ini.