Sejak sehari dua ini dunia hiburan kecoh dengan berita penangkapan seorang pelakon, pengarah filem dan penolong pengarah atas kesalahan dadah, namun identiti tertuduh tidak didedahkan ketika ini.

Bagaimanapun, sebentar tadi ketiga-tiga mereka telah hadir ke Mahkamah Majistret bagi menghadapi pertuduhan dan pelakon Muhamad Niezam Mohd Zaidi, pengarah Mohd Latiff Zami dan penolong pengarah Saiful Zaidrin telah membuat pengakuan bersalah memiliki dadah jenis Cannabis (ganja) dan juga Methamphetamine.

Menurut laporan dari Harian Metro, Niezam dan Latiff akan didakwa mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM20,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun, atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Manakala bagi pertuduhan ke atas Saiful Zaidrin pula ia didakwa mengikut Seksyen 12(2) ADB 1952 yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun, atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Majistret telah menetapkan jaminan RM3,000 kepada Niezam, RM2,600 kepada Latiff dan RM3,200 kepada Saiful Zaidrin yang masing-masing dengan seorang penjamin.

Pihak mahkamah juga telah menetapkan 1 Disember depan untuk sebutan semula bagi ketiga-tiga tertuduh sementara menunggu laporan kimia.