Pelakon veteran tanah air Fauziah Nawi menegur sikap segelintir penggiat seni yang enggan mengambil vaksin namun menunjuk-nunjuk setelah menerima tawaran berlakon.

Perkara itu disuarakan susulan kerajaan bersetuju untuk melonggarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) Fasa 1 bagi industri kreatif melalui Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang berkuatkuasa hari ini.

“Walau tak vaksin boleh ‘shooting’ jangan cemburu. Rezeki Allah. Tak ada siapa cemburu hai. Memang rezeki Allah. Tapi jangan pasal kau orang lain pulak susah. Kalau KKM, MKN dan FINAS tahu macam mana?

“Tak fasal-fasal kebenaran ditarik balik. Jangan ‘provoke’ lah. Fikirkan orang lain yang susah ni,” luahnya.

Dalam pada itu, Fauziah turut berasa hairan bagaimana anak seni yang belum atau enggan divaksin boleh ditawarkan untuk berlakon, sedangkan perkara itu boleh memudaratkan orang lain.

“Macam mana boleh ada penerbit dan PM boleh beri kerja kepada pelakon atau karyawan yang tak divaksin? Janganlah buat hal. Nanti kerana kalian, kebenaran melakukan penggambaran akan ditarik balik,” katanya.

Rata-rata pengikut Instagram Fauziah berserta rakan-rakan artis bersetuju dengan tegurannya dan berharap agar semua penggiat seni terus mematuhi SOP yang ditetapkan kerajaan.