Drama yang mengetengahkan seni bela diri ‘Mixed Martial Arts’ dari Singapura, “Saga” kini boleh ditonton di kaca televisyen Malaysia.

Biarpun padat dengan aksi, namun drama ini turut menyelitkan elemen kekeluargaan dan pengorbanan yang menyentuh jiwa penonton.

Menurut pengarah Faisal Ishak, membawa genre MMA dalam premis sesebuah drama merupakan satu cabaran kerana penceritaannya perlu digarap dengan berhati-hati agar dapat mengangkat semangat kesukanan dan disiplin seni bela diri, bukannya keganasan.

Bagi menghidupkan lagi drama tersebut, pihak produksi telah membina sebuah gelanggang arena perlawanan MMA khas di studio MediaCorp.

Malah, mereka turut menerima perkhidmatan atlet MMA profesional bagi menjayakan beberapa babak aksi lasak.

“Saga” mengisahkan Andy, seorang bekas banduan yang mencari ketenangan di dalam gelanggang MMA untuk melepaskan diri dari realiti kehidupan dan kesengsaraan keluarga.

Drama ini dibintangi oleh barisan pelakon yang berasal dari Singapura seperti Aaron Aziz, Nick Mikhail, Jeff Catz, Nadiah M. Din, Syarif Sleeq, Shahrin Azhar dan Imam Shah.

“Saga” kini bersiaran pada setiap hari Isnin hingga Khamis, jam 11.00 malam mulai 11 Ogos secara eksklusif di saluran Astro Ria HD (104) dan Astro Ria (124), serta aplikasi Astro GO dan On Demand.

Sementara itu, kesinambungan drama “Saga” iaitu “Saga 2.0” pula bakal ditayangkan sejurus selepas tamat musim pertama untuk mengisi slot yang sama.