Pelakon Datuk Aaron Aziz bersimpati terhadap peniaga-peniaga yang mengalami kerugian besar menjelang musim perayaan gara-gara tertipu dengan sindiket ‘scammer’.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Aaron memohon pihak mahkamah menyenarai hitam individu yang pernah mempunyai rekod jenayah ‘scam’ daripada menjalankan sebarang bentuk perniagaan.

“Saya harap mahkamah akan menyenarai hitam sepenuhnya individu-individu yang pernah mempunyai rekod jenayah ‘scam’ dari membuat apa-apa sahaja perniagaan.

“Kesian orang susah yang sudah kerugian dan tak dapat beraya dengan sempurna kerana duit semua kena songlap. Astagfirullah,” katanya.

Pemilik nama sebenar Aaron Mustapha Aziz itu memahami perasaan mangsa-mangsa ‘scammer’ memandangkan dirinya juga pernah berada dalam situasi sama tidak lama dahulu.

Perkongsian pelakon filem “KL Gangster” itu menerima pelbagai reaksi dan maklum balas daripada pengikut Instagram yang rata-rata setuju dengan cadangannya.

Malah tidak kurang juga yang berkongsi pengalaman pahit diri sendiri, keluarga dan kenalan yang pernah menjadi mangsa ‘scammer’.

Terdahulu, program jualan raya Hooray x Fest Raya yang sepatutnya berlangsung pada 19 April sehingga 21 April telah dibatalkan pada saat akhir gara-gara penaja utama menarik diri.

Lantaran itu, ratusan vendor yang terlibat mendakwa mereka mengalami kerugian besar mencecah puluhan ribu ringgit kerana terpaksa menanggung kos logistik, pemasangan reruai dan modal jualan.