Biarpun rumah tangganya telah terlerai, namun hubungan pelakon Shakilla Khoriri dengan bekas suami yang juga penyampai radio, Fizi Ali, tetap utuh demi kebahagiaan anak tunggal mereka, Ameena Sofia.

Menerusi perkongsian video di laman Instagram baru-baru ini, Shakilla melepaskan kerinduan terhadap anaknya itu selepas lima hari tidak berjumpa kerana Ameena meraikan Aidilfitri bersama Fizi.

Shakilla bagaimanapun terkilan apabila mendapati terdapat segelintir pihak yang kurang senang dengan video tersebut.

“Harapnya anda Islam yang faham takdir dan ketentuan Allah. Saya minta ibu untuk merakamkan video ini sebab setiap perkara yang saya lalui dengan Ameena, saya akan jadikan sebuah memori dan akan jadi topik merapu untuk kami berdua setiap masa.

“Saya tak kisah bila orang nak cakap setiap benda saya nak kongsi sebab Instagram saya bukan ‘negara’ yang ada syarat atau undang-undang.

“Saya nak kongsi perjalanan hidup saya dengan anak saya. Empat tahun saya hidup dengan Ameena, saya dapat rasa cinta dan sayang yang orang selalu katakan.

“Tak boleh berjauhan. Rindu yang menyeksakan. Alhamdulillah saya dapat rasa sekarang sebab saya yakin dan pasti ini cinta yang ikhlas dan jujur sepanjang hidup saya selain mak dan abah saya,” jelasnya.

Menurut Shakilla, dia tidak mahu Ameena terkesan dengan kesilapan dia dan bekas suami serta tidak mahu anaknya tertekan dengan pergaduhan dan reaksi muka ibu bapanya setiap kali bertentang mata.

“Banyak usaha yang saya cuba buat untuk Ameena rasa gembira tetapi saya akur dan hormat bila ada yang tak setuju dengan cadangan saya.

“Saya okey saja sebab Allah bagi saya banyak kelebihan lain yang buat saya mampu untuk teruskan perjalanan hidup saya bersama Ameena dengan cinta dan sayang yang kami cipta,” katanya.

“Saya dan bapa Ameena bukanlah orang bujang yang tiada tanggungjawab. Jadi perlu hormat dan faham situasi ini. Kami berdua ada hati yang perlu dijaga dan disayang.

“Perlu beri tumpuan dan pastikan kasih sayang itu tidak terputus sampai bila-bila. Silalah hormat keadaan ini. Jangan pentingkan diri atau rampas hak Ameena sebab dia tak layak untuk disakiti,” tegasnya.

Mengakhiri kata-kata, Shakilla berharap perkongsiannya kali ini dapat membuka mata ramai dan dapat dijadikan iktibar sekiranya individu-individu di luar sana berdepan situasi sama.

“Hidup bukanlah untuk kita bazirkan dengan air mata atau rasa dendam dan sakit hati yang tidak ada penghujung.

“Semoga Allah temukan dengan kebahagiaan yang kita semua cari dan perlukan dalam sisa hidup kita atas dunia ini,” katanya.

Untuk rekod, Shakilla dan Fizi berkahwin pada 18 Februari 2018, namun bercerai pada Disember 2021.