Studio produksi Les’ Copaque Production Sdn Bhd tampil memberi penjelasan mengenai berita penemuan dua kubur di Jakarta, Indonesia yang dikhabarkan milik watak animasi “Upin & Ipin”.

Pengarah Urusan Les’ Copaque Production Sdn Bhd, Burhanuddin Radziย yang juga pengalih suara watak Tok Dalang akui terkejut dengan berita penemuan dua kubur tersebut.

“Semua cerita “Upin & Ipin” adalah rekaan semata-mata dan ditulis sepenuhnya oleh Les’ Copaque Production. Ianya tidak diambil atau diinpirasi dari kisah sesiapa yang masih hidup mahupun yang telah tiada.

“Kami sudah lali dengan idea gila mengenai “Upin & Ipin” dalam kalangan peminat kami memandangkan ia sangat popular. Ramai netizen ambil kesempatan terhadap popularitinya demi menaikkan akaun media sosial mereka.

“Ada kala, cerita yang mereka kaitkan dengan Upin Ipin tidak membuatkan anda berkenan namun ia sukar untuk dikawal. Saya terkejut apabila pasukan media baharu kami kongsi artikel berita dari Kompas, Indonesia.

“Mereka nyatakan artikel itu diambil daripada sebuah akaun di TikTok mengenai Upin Ipin meninggal dunia disebabkan kemalangan sewaktu bercuti di Sulawesi, Indonesia,” katanya menerusi satu hantaran di laman Facebook.

Bagaimanapun, Burhanuddin menyifatkan animasi itu telah meninggalkan impak besar buat para peminat di Indonesia hinggakan segelintir daripada mereka percaya watak “Upin & Ipin” benar-benar wujud.

“Peminat di Indonesia sememangnya begitu khuatir dan telah sebati dengan watak “Upin & Ipin”. Meskipun isu tular kali ini bukanlah berbentuk promosi, tetapi ianya masih menjadi bukti jenama “Upin & Ipin” masih kuat dan popular di negera seberang sehingga kini.

“Sebagai penerbit, menjadi tanggungjawab kami untuk pastikan kandungannya bermanfaat kepada generasi akan datang di mana jua mereka berada. Kami berbangga dapat mencapai sehingga tahap sekarang dan pasukan saya akan terus bekerja-keras mengekalkan standard kami,” katanya.

Terdahulu, akaun @bang_along3110 di TikTok berkongsi video dua kubur yang berada bersebelahan tertera tulisan di batu nisan bahawa Ipin meninggal dunia pada 2 April 1996, sementara Upin pula meninggal dunia pada 6 Ogos 1995.

@bang_alonk3110 Akhirnya tidur Nyenyak ๐Ÿ˜ญ #addictedtotiktok #masukberanda #fyp #upinipin #opah #kakros โ™ฌ suara asli – ๐™๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™ค๐™ง๐™ฎ๐™ข๐™ช๐™จ๐™ž๐™ _