Penyampai radio Haniff Hamzah membuka mata ramai dengan kebolehannya berbahasa Inggeris dengan lancar selepas beralih ke stesen radio Fly FM sejak awal bulan lalu.

Menerusi perkongsian di laman Instagram dan TikTok, Haniff menjelaskan dia tidak pernah menyambung pengajian di luar negara seperti yang disangka ramai, sebaliknya dia banyak berbahasa Inggeris dengan keluarganya di rumah sejak kecil.

Tambah Haniff, ibunya pernah menyambung pengajian di luar negara, manakala bapanya pula merupakan pesara tentera yang mempunyai jawatan tinggi, jadi kedua-duanya perlu mempelajari dan bertutur dalam bahasa Inggeris.

“Sejujurnya saya sambung belajar di Malaysia sahaja, paling jauh pun di Negeri Sembilan, itulah paling jauh dari Kuala Lumpur. Macam mana saya berbahasa Inggeris dengan baik? Saya memang dilatih sejak kecil di rumah.

“Mak saya belajar tinggi sampai ke luar negara, jadi di rumah memang dia bercakap dengan saya dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu dialek Kelantan.

“Bapa saya pula seorang tentera dan ketuanya pun ramai berasal dari England. Kalau dia marah atau ingin bercakap tentang sesuatu yang serius, dia akan berbahasa Inggeris dengan saya.

“Jadi sepanjang saya membesar, bahasa Inggeris adalah normal pada saya,” jelas bekas penyampai ERA FM itu.

@haniffhamzah Replying to @Pok Ed Demo semua kena banyak practice english deh, baru kemah boh đź‘Ť #English #Belajar #LearnEnglish #sembangEntertainment #HaniffHamzah ♬ original sound – Haniff Hamzah

Dalam pada itu, Haniff turut berkongsi nasihat dan tips buat mereka yang ingin mempelajari atau melancarkan pertuturan dalam bahasa Inggeris untuk kegunaan harian.

“Sesiapa yang ingin berbahasa Inggeris dengan lancar, nasihat saya adalah teruskan berlatih.

“Saya belajar bahasa Inggeris dengan membaca sari kata di rancangan televisyen, dengar muzik dan baca buku-buku yang saya suka. Sebenarnya bahasa Inggeris saya ini tidaklah begitu sempurna.

“Senang cerita, carilah orang yang berbahasa Inggeris dan cuba bercakap dengan mereka. Tak kisahlah kalau ‘broken English’ sekali pun, yang penting bina keyakinan diri dahulu kemudian baru perbetulkan tatabahasa,” katanya.

Terdahulu, Haniff digandingkan dengan penyampai radio Ean Nasrun bagi mengendalikan slot pagi Fly FM, iaitu EH! It’s Ean and Haniff On The Fly Breakfast sejak 5 Ogos lalu.

EH! It’s Ean and Haniff On The Fly Breakfast bersiaran setiap Isnin hingga Jumaat antara jam 6 hingga 10 pagi.