Pelakon Fad Anuar mendedahkan dirinya menerima kiriman mesej peribadi (DM) daripada bintang filem Hollywood, Dennis Greene McDonald yang terkenal dengan francais filem “Bad Boys”.

Menurut Fad, Dennis menyatakan hasrat untuk mempelajari seni bela diri silat selepas melihat aksi pertarungannya yang dikongsikan menerusi laman Instagram.

“Saya terkejut juga sebab saya tak ‘follow’ dia pun tetapi sekarang ini saya dah ‘follow’ dia balik. Itu pun sebab dia ‘follow’ saya dahulu, kalau tak, saya tak ‘follow’ dia.

“Saya tanya dia, macam mana dia jumpa akaun Instagram saya. Rupanya, dia sedang mencari maklumat mengenai pelbagai seni bela diri dan mungkin sebab saya gunakan tanda pagar (‘hashtag’) silat, jadi dia jumpa Instagram saya.

“Dia ajak saya untuk menjalani latihan seni bela diri di New York. Saya jelaskan kepadanya bahawa saya menetap di Malaysia. Jadi, dia nak saya ajar dan beri nasihat mengenai silat untuk filemnya yang akan datang,” katanya menerusi Harian Metro.

fcc1597a 1967 4412 a047 5464f394c9c8 630x1145 1
Tangkap layar DM antara Fad dan Dennis

Lebih menarik, Fad yang merupakan anak saudara pelakon Eman Manan, turut menjelaskan kepada Dennis bahawa dia akan menjadi lelaki berkulit gelap pertama di dunia yang melakukan aksi silat.

Tambah Fad lagi, dia mengakui berasa teruja dan bersyukur kerana terdapat orang luar yang ingin mempelajari seni bela diri serta adat dan budaya Melayu.

“Memang saya teruja sebab ada orang luar yang ingin belajar tentang adat dan budaya kita. Orang kita kebanyakkannya tak nak pun,” katanya.

Terdahulu, filem “Geran” yang dibintangi Fad berjaya memenangi Anugerah Daniel A Craft di New York Asian Film Festival 2020 (NYAFF).

Fad bakal tampil menerusi filem aksi terbaharu berjudul “Pungut” yang akan ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 29 Ogos 2024.

Selain Fad, filem arahan Areel Abu Bakar itu turut dibintangi Yusran Hashim, Megat Sharizal, Aman Graseka dan Ruzaidi Abdul Rahman.