Pelakon Farid Kamil berbangga apabila berpeluang menjayakan watak pemain badminton legenda tanah air, Datuk Rashid Sidek menerusi filem sukan terbaharu arahan Adrian Teh berjudul “Gold”.

Farid atau nama sebenarnya, Farid Kamil Zahari, akui terkejut apabila dirinya menjadi pilihan Adrian untuk menjayakan watak Rashid kerana kali terakhir dia bermain badminton adalah pada 30 tahun lalu.

“Saya rasa sangat seronok, sangat teruja dapat lakonkan watak Datuk Rashid Sidek dan dapat pegang pingat sebenar dari hasil kemenangannya di Atlanta 1996.

“Sejujurnya, kali terakhir saya bermain badminton adalah pada 30 tahun lalu, ketika anak-anak Sidek menang piala Thomas. Saya bermain badminton hingga umur 13 tahun selepas itu saya berhenti bermain.

“Selepas saya ditawarkan watak sebagai Rashid Sidek, barulah saya kembali bermain. Walaupun penggambaran berakhir setahun yang lepas, namun sampai sekarang saya masih aktif bermain badminton,” katanya.

batch wfmmgoldIMG 4699
Kali terakhir Farid bermain badminton adalah pada 30 tahun lalu
batch wfmmgoldIMG 4967

Dalam pada itu, suami kepada pelakon dan penyanyi Diana Danielle itu turut berkongsikan persiapan serta latihannya di gelanggang, termasuk menurunkan berat badan lebih 20 kilogram agar tubuhnya menepati kriteria seorang atlet.

“Setiap hari, tiga jam saya akan abdikan diri saya di gelanggang badminton melakukan latihan intensif bersama pemain kebangsaan, Adelle Ng selama sebulan setengah.

“Selain itu, diet pemakanan juga disediakan oleh pihak produksi untuk memenuhi watak Rashid Sidek. Cabaran terbesar saya termasuklah perlu menurunkan berat badan daripada 87 sehingga 60 kilogram,” katanya.

Farid ditemui pada malam gala tayangan perdana dan sidang media filem “Gold” bersama barisan pelakon lain di GSC Aurum The Exchange TRX, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

GOLD Still Photo 4
Farid Kamil digandingkan dengan Jack Tan sebagai Rashid Sidek dan Cheah Liek Hou

“Gold” mengisahkan perjalanan hidup jaguh badminton para negara, Cheah Liek Hou sejak kecil. Ketika dia berusaha untuk menempatkan namanya dalam arena sukan nasional, Liek Hou didapati menghidap penyakit saraf yang dikenali sebagai Erb’s Palsy.

Namun, apabila acara Paralimpik dunia mengiktiraf badminton sebagai sukan yang akan dipertandingkan di Tokyo, Liek Hou bangkit semula dengan bantuan jurulatih dan pemain legenda Malaysia, Rashid Sidek.

Filem ini turut dibintangi Jack Tan sebagai Cheah Liek Hou, Wan Raja, Fabian Loo, Freddie Ng, Josiah Hogan, Daniel Cheah, Yasmin Hani, Lynn Lim, Meeki Ng, Tony Eusoff, Nafiez Zaidi dan Ikhram Juhari.

Diterbikan oleh Astro Shaw dan Act 2 Pictures, “Gold” bakal menemui penonton di pawagam mulai 11 Julai 2024.