Astro Shaw bersama syarikat produksi Act 2 Pictures dengan kerjasama Clover Films dan One Cool Entertainment mempertaruhkan filem “Gold”, kisah yang diinspirasikan daripada pemenang pingat emas pertama badminton paralimpik dunia dalam Sukan Paralimpik Tokyo 2020 iaitu Cheah Liek Hou.

Penerbit eksekutif dan pengarah, Adrian Teh menyatakan bahawa idea filem ini tercetus selepas menonton video Cheah Liek Hou menyarungkan pingat emas yang dimenanginya kepada pemain legenda yang juga jurulatihnya, Rashid Sidek.

“Selepas menonton klip video Cheah Liek Hou dan Rashid Sidek itu, saya rasakan inilah dia satu semangat jati Malaysia. Kemudian saya mengkaji latar belakang Cheah Liek Hou dan bertemu dengannya.

“Kisah Cheah Liek Hou itu sendiri saya nampak ia ibarat sebuah skrip. Jadi saya rasa kisah ini perlu diceritakan dan dikongsikan kepada umum. Tambahan pula dia memenangi pingat emas.

“Saya memilih tarikh tayangan yang hampir dengan tarikh Sukan Olimpik Paris 2024. Ketika ini, saya yakin barisan atlet negara sudah bersedia. Jadi saya harap filem ini dapat menjadi salah satu bentuk motivasi dan menyuntik semangat buat mereka untuk mengharumkan nama negara,” katanya.

batch wfmmgoldIMG 5040
Adrian Teh harap filem “Gold” dapat menyuntik semangat buat para atlet Olimpik dan Paralimpik

Adrian ditemui bersama barisan pelakon utama pada malam gala tayangan perdana dan sidang media filem “Gold” yang berlangsung di GSC Aurum The Exchange TRX, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Cheah Liek Hou yang turut hadir pada majlis tersebut akui tersentuh selepas menonton filem mengenai kisah hidupnya kerana terkenangkan bapa yang telah lama pergi.

“Pada mulanya saya menolak tawaran Adrian. Menurut Adrian, kisah hidup saya ini ibarat skrip yang berbaloi untuk diceritakan. Selepas berfikir selama beberapa hari, saya akhirnya bersetuju untuk kisah hidup saya difilemkan.

“Selepas menontonnya, saya amat tersentuh hingga menangis. Lebih-lebih lagi ketika menonton babak bapa saya meninggal dunia ketika saya terlibat dalam pertandingan di Thailand, kemudian ibu saya dimasukkan ke hospital, serta babak saya memenangi pingat emas untuk negara,” ujarnya.

batch wfmmgoldIMG 4870
Cheah Liek Hou tersentuh tonton filem “Gold”

“Gold” mengisahkan perjalanan hidup jaguh badminton para negara, Cheah Liek Hou sejak kecil. Ketika dia berusaha untuk menempatkan namanya dalam arena sukan nasional, Liek Hou didapati menghidap penyakit saraf yang dikenali sebagai Erb’s Palsy.

Kehilangan bapa sebagai penyokong kuatnya juga membuatkan Liek Hou hilang arah. Namun, apabila acara Paralimpik dunia mengiktiraf badminton sebagai sukan yang akan dipertandingkan di Tokyo, Liek Hou bangkit semula dengan bantuan jurulatih dan pemain legenda Malaysia, Rashid Sidek.

Filem ini dibintangi Jack Tan sebagai Cheah Liek Hou dan Farid Kamil sebagai Rashid Sidek. Turut menguatkan filem ialah barisan pelakon lain seperti Wan Raja, Fabian Loo, Freddie Ng, Josiah Hogan, Daniel Cheah, Yasmin Hani, Lynn Lim, Meeki Ng, serta penampilan istimewa Tony Eusoff, Nafiez Zaidi dan Ikhram Juhari.

“Gold” bakal menemui penonton di pawagam mulai 11 Julai 2024.