Kugiran ‘heavy metal’ wanita Voice of Baceprot (VOB) bakal menjadi kumpulan Indonesia pertama yang akan beraksi di pentas pesta muzik ikonik, Glastonbury Festival 2024, di Worthy Farm, Somerset, England, pada 28 Jun ini.

Menerusi pesta yang berlangsung selama lima hari itu, VOB akan berkongsi pentas dengan selebriti-selebriti terkemuka yang membuat persembahan utama seperti Coldplay, Dua Lipa, SZA dan Shania Twain.

Kugiran trio wanita berhijab berasal dari Jawa Barat ini dianggotai oleh vokalis dan pemain guitar, Firda Marsya Kurnia, pemain dram Euis Siti Aisyah, serta pemain bass Widi Rahmawati.

Siti menerusi Al Jazeera berkata, peluang beraksi di pentas Glastonbury Festival bagaikan suatu mimpi menjadi kenyataan buat mereka setelah menerima tawaran itu pada Mac lalu.

“Kami sangka kami akan membuat persembahan di pentas-pentas yang lebih kecil terlebih dahulu, namun kami akan terus ke pesta tersebut. Kami sangat teruja,” ujar Marsya pula.

Untuk rekod, VOB mula ditubuhkan pada 2014 dan meraih populariti di tempat kelahiran mereka, iaitu di Garut, selain pernah memenangi beberapa pertandingan kugiran tempatan.

Nama “Baceprot” sendiri diambil dari bahasa Sunda, yang bermaksud bising. Nama ini dipilih untuk mengekspresikan tenaga dan semangat yang dibawa dalam muzik mereka.

Kugiran ini terkenal dengan muzik mereka yang mengangkat isu-isu sosial, peralihan iklim, pemerkasaan wanita dan menyampaikan mesej-mesej positif kepada para pendengar.

Kugiran ini pernah membuat kemunculan penuh bertenaga di pesta muzik Wacken Open Air 2022 di German serta menjayakan 12 persembahan di tujuh negara termasuk konsert jelajah mereka di Eropah.