Filem pendek sempena Aidilfitri yang dihasilkan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) berjudul “Conteng” berjaya meraih lebih tontonan sebanyak 100,000 dalam tempoh 24 jam.

Pengarahnya, Rashid Sikh Abdullah tidak menyangka filem pendek itu berjaya menyentuh hati ramai penonton sedangkan pemasarannya hanya bergantung pada penayangan menerusi laman YouTube.

Filem pendek itu menampilkan pelakon veteran tanah air, Jalil Hamid sebagai watak utama bersama barisan pelakon dari Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).

pkns

Menurut Rashid, Jalil merupakan pelakon yang sudah lama ada dalam fikirannya ketika membentangkan idea filem pendek itu kepada pihak PKNS.

“Memang sejak awal pembentangan, saya cakap kepada PKNS mahukan Jalil Hamid. Tetapi ketika itu ada ura-ura mengatakan dia tak sihat. Saya usahakanlah cari, tanya kawan-kawan kalau ada nombor telefonnya.

“PKNS pun kata kalau dapat Jalil pun lagi baik sebab tahu karakter dan bagaimana tahap lakonannya. Pada masa sama, kami tahu dia sudah lama tidak berlakon,” katanya menerusi Harian Metro.

Terdahulu, Jalil disahkan mengalami masalah jantung bengkak selepas menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Serdang pada Mac tahun lalu.

Pelakon itu kemudiannya banyak berehat di rumah sehingga dirinya pulih dan tidak menerima sebarang tawaran berlakon dalam tempoh lama.

Tonton video penuh “Conteng” di bawah: