Pengalaman tinggal berdekatan kawasan perkuburan dan menjadikan ia sebuah lokasi untuk berkumpul bersama rakan-rakan menjadi inspirasi buat pengarah Gavin Yap menghasilkan filem seram “Geng Kubur”.

Gavin berkata, sejak dia dan keluarganya kembali semula ke Malaysia dari United Kingdom, kediamannya memang terletak hampir dengan kawasan perkuburan.

“Saya tidak pasti sama ada secara kebetulan atau tidak, apabila kami menetap di Damansara Utama, rumah kami terletak hampir dengan tanah perkuburan. Setelah pindah ke Pulau Pinang, kediaman kami juga masih dekat dengan kubur.

“Jadi, boleh dikatakan melepak di dalam kawasan tanah perkuburan memang menjadi antara aktiviti saya bersama rakan-rakan ketika zaman persekolahan dulu,” ujarnya yang turut bertindak sebagai penulis skrip filem itu.

SFS05383
Gavin Yap angkat pengalaman sendiri ke layar perak

Bercerita lebih lanjut mengenai filem tersebut, Gavin berkata, ia mengisahkan tentang empat orang sahabat baik yang menjadikan lepak di tanah perkuburan sebagai aktiviti utama mereka.

“”Geng Kubur” bukan sekadar filem seram semata-mata, tetapi ia menitikberatkan kepada perjalanan kehidupan setiap watak iaitu empat orang sahabat.

“Di sebalik kegemaran melepak di kawasan kubur, masing-masing ada kisah sendiri yang telah menghantui kehidupan mereka,” ujarnya.

Sehubungan dengan itu, Gavin berharap agar filem itu diterima penonton, sekali gus dapat memberi penonton pengalaman mengenang kembali kehidupan semasa zaman persekolahan dahulu.

“Saya percaya, setiap penonton akan melihat ‘diri’ mereka dalam setiap watak yang ditampilkan. Ia bukan sekadar filem seram semata-mata, tetapi lebih daripada itu,” ujarnya.

Filem Geng Kubur menampilkan barisan pelakon-pelakon muda seperti Firdaus Sufiyan, Mia Sara Shauki, Lion Chong dan Sasidaran selaku teraju utama.

Penggambaran pula dilakukan pada September 2022 di beberapa buah lokasi seperti di Hulu Langat, Bandar Utama dan Kampung Baru.

Diterbitkan Iron Hill Media Sdn. Bhd., filem “Geng Kubur” akan menemui penonton di pawagam mulai 25 April 2024.