Usahawan dan pengacara Noor Neelofa mengingatkan orang ramai agar berwaspada dengan sindiket jenayah pelaburan atas talian yang cuba memperdayakan mangsa-mangsa menggunakan namanya.

Menerusi perkongsiannya di laman Instagram, Neelofa menyatakan segala paparan artikel palsu daripada pihak terbabit yang menyatakan dia berjaya meraih pendapatan lumayan dengan hanya klik pada pautan tersebut adalah palsu.

“Kalau sesiapa baca ini, atau ternampak tajaan iklan serta berita dalam Instagram seperti saya tunjukkan ini, itu semua adalah ‘scam’.

“Tolong jangan tekan pautan dalam artikel itu, antaranya sebab temu bual itu cuma naratif mereka sendiri untuk menipu orang Malaysia.

“Dengan temu bual yang sangat palsu serta pautan diberi itu sebenarnya untuk curi duit anda semua, jangan terpedaya dengan konten artikel yang semuanya palsu,” katanya.

Dalam perkongsian sama, Neelofa turut memuat naik beberapa tangkap layar petikan artikel yang memanipulasi namanya untuk tujuan jenayah penipuan tersebut.

Justeru, Neelofa berharap orang ramai dapat saling berkongsi perkara itu antara satu sama lain agar dapat mengelakkan lebih ramai yang menjadi mangsa ‘scammer’.

“Jangan mudah tertipu. Sekiranya anda ternampak sesuatu yang mencurigakan, sila buat laporan secepat mungkin. Lindungi antara satu sama lain daripada ‘scam’,” katanya.