Pengarah Hollywood terkenal kelahiran Kuching, Sarawak, James Wan kembali ke Malaysia untuk mempromosikan projek filem DC terbaharunya “Aquaman And The Lost Kingdom”.

Menurut James, kelainan yang ditonjolkan dalam filem sekuel ini adalah perjalanan hidup watak utama, Arthur Curry lakonan Jason Momoa, yang menggalas lebih banyak tanggungjawab sebagai Aquaman, Raja Atlantis serta seorang suami dan bapa.

“Menerusi filem kedua ini, kita akan dapat lihat perjalanan Aquaman sendiri setelah bergelar Raja Atlantis walaupun dia agak berat hati untuk memikul tanggungjawab itu.

“Dia sebenarnya tidak mahu menjadi raja, tetapi dia terpaksa melakukannya bagi menghalang kerajaan Atlantis daripada menyerang manusia di darat. Jadi dia rasa dia mempunyai tanggungjawab terhadap dua dunia berbeza.

“Aquaman juga bekerjasama dengan adiknya, Orm lakonan Patrick Wilson, untuk menyelamatkan dunia daripada penjahat Black Manta,” katanya yang ditemui di majlis sidang media “Aquaman And The Lost Kingdom” di Aurum Theatre, The Exchange, TRX, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Group Wefie

Tambah James lagi, filem ini memberi mesej di mana kadangkala kita perlu membuat pilihan yang sukar atau melakukan sesuatu perkara walaupun kita tidak rela.

Bercakap mengenai pengalamannya, James mengakui berdepan cabaran untuk merancang kemudian menghasilkan babak-babak di bawah air dan kesan visual (VFX), namun senang bekerjasama dengan barisan pelakon.

James turut menambah bahawa dia bekerjasama dengan penulis David Leslie Johnson-McGoldrick dan mengambil inspirasi daripada komik “The Silver Age Aquaman” daripada tahun 1960-an.

Selain Jason Momoa dan Patrick Wilson, filem ini turut dibintangi Amber Heard, Yahya Abdul-Mateen II, Randall Park, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Martin Short dan Nicole Kidman.

“Aquaman And The Lost Kingdom” kini ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 21 Disember lalu.