Pelakon dan pengacara Uyaina Arshad menyelar segelintir rakyat Malaysia yang bersikap neutral dan menyokong tentera Zionis yang melakukan kekejaman terhadap rakyat Palestin pada ketika ini.

Pemilik nama lengkap Saidatul Naseha Uyaina Arshad itu berkongsi mengenai kemerdekaan yang dituntut penduduk Palestin terhadap penjajahan Israel menerusi laman Instagram dan Twitter.

“Buat warga Malaysia yang menyokong Israel, negara kita juga baru merasa 66 tahun kemerdekaan selepas dijajah oleh British. Nenek moyang kita berjuang bermati-matian untuk mendapatkan kemerdekaan tanah air. Takkan kau dah lupa? Israel tu penjajah.

“Setiap negara yang dijajah pasti mahukan kemerdekaan. Kita semua mahukan kebebasan. Begitu jugalah Palestin. Hamas adalah pejuang tanah air mereka. Mereka nak kemerdekaan dan bebas daripada cengkaman kuku besi Israel. Mereka nak negara mereka kembali!!” tegasnya.

Tambah pelakon drama “Love Elsa” itu lagi, biarpun demografi Malaysia-Palestin mungkin berbeza namun secara konteksnya, ia tetap sama.

“Ini adalah perjuangan menentang penjajah. Israel adalah penjajah. Kita semua menyokong Palestin sebab kita dan Palestin itu sama. Bezanya, kita pernah dijajah. Mereka pula sedang dijajah.

“Sudahlah jajah negara orang, kemudahan semua sekat, punca air disimen. Nak kibar bendera negara sendiri pun tak boleh. Itu belum lagi cakap pasal segala bentuk jenayah yang mereka buat terhadap orang Palestin, belum lagi sentuh tentang tahap rasisme yang mencengkam,” katanya.

Menerusi perkongsian itu, Uyaina turut menyatakan kekejaman tentera Zionis yang sanggup menyiat kulit rakyat dan tentera Palestin yang dibunuh kemudian menyimpannya di dalam bank-kulit untuk menggantikan dan merawat kulit tentera Zionis yang cedera akibat peperangan.

Malah, kata Uyaina lagi, bukan sahaja tentera, tetapi rakyat Israel juga memandang rakyat Palestin dengan penuh hina sehingga sanggup mempersendakan situasi mereka yang menderita akibat peperangan.

“Jadi sebelum sokong Israel, tengok balik sejarah negara kita sendiri dulu. Perjuangan Palestin adalah perjuangan kita, bangsa Malaysia yang pernah dijajah. Selagi Palestin tidak bebas, kita juga tidak bebas,” katanya.