Perkhidmatan penstriman global Prime Video mengumumkan filem Amazon Original pertamanya, “Budak Flat”, yang akan ditayangkan secara eksklusif di Malaysia dan 24 negara lain di Asia pada 16 November ini.

Filem ini diterbitkan oleh Skop Productions, dengan kerjasama pengarah Syafiq Yusof selaku penasihat, dan merupakan karya sulung arahan Eugene Lim, selepas bekerja dalam bidang pengiklanan televisyen di seluruh Asia Tenggara.

Menurut Eugene, filem ini bertujuan untuk merakam dilema yang dihadapi apabila keadaan memaksa kita memilih antara keluarga dan pilihan sendiri.

“Untuk dua beradik yang cuba bertahan dalam persekitaran yang mencabar, tekanan ini memuncak dalam klimaks yang ganas, seterusnya menular kepada masyarakat.

“Menggunakan rumah flat ikonik di pusat bandar Kuala Lumpur sebagai latar belakang cerita, saya ingin mengetengahkan kepelbagaian, tekstur dan suasana serta komuniti flat tersebut yang unik,” katanya.

Cast Crew Budak Flat
Barisan pelakon dan produksi filem “Budak Flat”

Malam gala dan tayangan perdana filem “Budak Flat” telah berlangsung di panggung MBO Atria Shopping Gallery, Petaling Jaya, pada Selasa.

Majlis itu dimeriahkan dengan kehadiran barisan pelakon “Budak Flat” seperti Zahiril Adzim, Pablo Amirul, Nabila Huda, Balan Kash, Joyce Harn, Muhamad Farhaziq Ab Manaf, dan pelakon kanak-kanak, Al Maliki.

Biarpun tidak dapat hadir ke majlis tersebut kerana berada di Amerika Syarikat atas urusan keluarga, namun Eugene sempat berinteraksi bersama pihak media dan barisan pelakon menerusi panggilan video.

IMG 1214
IMG 1190

Berlatarkan suasana kemelut kehidupan di sebuah flat Kuala Lumpur, “Budak Flat” mengisahkan dua beradik, iaitu Aman, seorang bekas pencuri dan abangnya Riz, seorang tokan dadah, yang memusuhi antara satu sama lain.

Ketegangan kian memuncak apabila Aman dituduh sebagai pembunuh ketua kumpulan mereka, menyebabkan berlakunya perebutan kuasa antara dua beradik itu.

Turut menguatkan filem ini adalah pelakon Dato’ Aaron Aziz, Deen Maidin, Yung Raja, Azri Sabri, Syanie Hisham dan ramai lagi.

“Budak Flat” merupakan karya asli tempatan yang ditayangkan eksklusif di Prime Video selepas siri “That Cover Girl”.

Pelanggan di Malaysia boleh mendaftar untuk melanggani Prime Video dan menikmati pilihan hiburan yang hebat, daripada karya Originals dan rancangan tempatan berlesen hinggalah ke filem dan siri Amazon Original.