Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan tayangan dan publisiti filem indie tempatan yang sebelum ini mencetuskan kontroversi, “Mentega Terbang”.

Keputusan itu diumumkan menerusi warta bertarikh 1 September lalu, yang ditandatangani Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail pada 21 Ogos lalu.

Warta menerusi Perintah Penapisan Filem (Larangan) 2023 itu turut mencakupi larangan pempameran, pengedaran, pemilikan, penyebaran atau penjualan filem tersebut.

“Menteri melarang penayangan, pempameran, pengedaran, pemilikan, penyebaran atau penjualan filem yang diperihalkan dalam jadual yang bertentangan dengan kepentingan awam di seluruh Malaysia.

“Bagi maksud perintah ini, filem yang disebut dalam subperenggan hendaklah termasuk bahan publisiti filem itu,” tulis warta tersebut.

Diarahkan oleh Khairi Anwar, “Mentega Terbang” ditayangkan menerusi beberapa tayangan tertutup pada 2021, sementara pembikin filem itu cuba mendapatkan kelulusan untuk menayangkannya di pawagam tempatan daripada Lembaga Penapisan Filem (LPF).

Filem itu mengisahkan kisah seorang remaja beragama Islam, Aisyah, dengan ibunya merupakan seorang penghidap kanser terminal, sementara bapanya merupakan liberal keagamaan, dan sering mempersoalkan soal hidup mati.

Walau bagaimanapun, filem itu mendapat tentangan dan kritikan daripada wargamaya atas jalan ceritanya yang menyentuh isu sensitif melibatkan agama Islam.

Selain itu, tular beberapa sedutan babak yang memaparkan Aisyah meminta daging babi daripada rakan bukan Islamnya untuk dimakan, selain bapanya membenarkan Aisyah keluar dari Islam dan memeluk agama lain.