Pempengaruh dan pengacara Mek Yun berdepan detik cemas apabila diekori seorang lelaki warga asing ketika keluar bersama ibunya di sebuah pusat beli belah di ibu kota baru-baru ini.

Menurut Mek Yun, dia menyedari lelaki itu mengekori mereka ke dalam semua kedai yang mereka singgah sebelum mula mendekati dia dan ibunya.

“Apa masalah segelintir lelaki zaman sekarang? Tak boleh ke biarkan kami yang wanita ini berjalan-jalan dengan selamat. Saya dan ibu saya diekori lelaki warga asing ketika berjalan-jalan di Sogo.

“Lelaki itu mengekori kami dari belakang ke semua kedai yang kami pergi. Sebelum dia melarikan diri, dia berani mendekati kami.

Tidak tahan dengan gangguan tersebut, Mek Yun bertindak untuk merakam wajah lelaki berkenaan dan cuba memanggil pengawal keselamatan yang bertugas.

Bagaimanapun, tiada tindakan dapat diambil kerana lelaki itu sempat melarikan diri apabila menyedari perbuatannya dirakam.

“Saya hampir nak bersemuka dengan dia dan ibu nak panggil pengawal keselamatan, tetapi bila dia nampak saya sedang rakam muka dia, dia terus pusing balik dan jalan laju-laju,” katanya.

Justeru, Mek Yun menasihati para wanita di luar sana agar sentiasa berwaspada dengan persekitaran di tempat awam dan elakkan berjalan seorang diri di tempat-tempat sunyi.

“Kepada semua wanita, sila berhati-hati. Dapatkan bantuan segera jika anda berdepan situasi sebegini seorang diri. Kalau nak bersemuka dengan si pelaku, pastikan anda lakukannya di tempat awam atau berhampiran dengan pengawal keselamatan,” katanya.

Lebih menakutkan, ini bukanlah kali pertama Mek Yun berdepan situasi sebegini, tetapi sudah kali kelima ketika dia berjalan berseorangan.

Menjengah ke ruangan komen, para pengikut Instagram Mek Yun turut berkongsi pengalaman mereka diekori dan diganggu dengan lelaki-lelaki tidak dikenali.