Barisan pelakon filem Thailand, Paris Intarakomalyasut, Praewa Suthamphong dan Jennis Oprasert telah memeriahkan Festival Filem Thailand 2023 yang berlangsung di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, semalam.

Ketiga-tiga pelakon yang membintangi filem “Love Destiny The Movie” dan “Faces of Anne” itu hadir dalam sesi ramah mesra pada sebelah petang bersama 80 orang peminat bertuah yang diumumkan oleh pihak Golden Screen Cinemas (GSC).

IMG 8667
IMG 8669

Duta Besar Thailand ke Malaysia iaitu TYT Puan Lada Phumas menzahirkan kegembiraan dan keterujaan melihat sambutan memberangsangkan daripada rakyat Malaysia memberikan sokongan terhadap filem-filem Thailand sejak festival itu dianjurkan pada 2017 dan 2019.

“Dengan latar belakang pandemik dan kawalan pergerakan, laporan menunjukkan sejumlah 348 filem telah difilemkan di Thailand pada 2022, sekali gus menjana rekod pendapatan sebanyak 6.4 bilion baht (kira-kira 188 juta USD).

“Festival Filem Thailand di Malaysia 2023 adalah satu inisiatif untuk mengiktiraf kreativiti pengarah, penerbit, penulis skrip Thailand dan para pelakon Thai yang bakatnya turut diiktiraf di peringkat antarabangsa,” katanya.

Majlis itu turut dimeriahkan dengan kehadiran barisan rakan kongsi dan penaja rasmi Festival Filem Thailand 2023, tetamu kehormat dari Kementerian Luar Negeri dan Kementerian Pelancongan, Kesenian, dan Kebudayaan serta Lembaga Kemajuan Filem Malaysia (FINAS).

IMG 8531
IMG 8604 1

Rakan-rakan kongsi Festival Filem Thailand turut dijemput untuk naik ke pentas utama bagi acara pemotongan riben, sekali gus menandakan pelancaran festival itu bermula 14 Julai hingga 16 Julai.

Majlis itu diakhiri dengan tayangan istimewa filem thriller psikologi, “Faces of Anne” yang mengisahkan tentang seorang wanita yang hilang ingatan dan berdepan pelbagai cabaran untuk meneruskan hidup di sebuah pulau misteri.

Membawa tema ‘Bridging Thainess to International Audience’, Festival Filem Thailand 2023 mempersembahkan lima filem hebat dari Thailand iaitu “Faces of Anne” (thriller psikologi), “Love Destiny The Movie” (komedi romantik), “Fast and Feel Love” (komedi), “Haunted Universities 2nd Semester” (seram) dan “Friend Zone” (komedi romantik).

Difahamkan kesemua tiket filem-filem Festival Filem Thailand 2023 yang boleh ditonton secara percuma telah habis ditebus sejak dibuka kepada orang awam sejak 7 Julai lalu.

Tayangan umum akan diadakan di empat pawagam di Kuala Lumpur, Selangor, dan Putrajaya, iaitu di GSC Mid Valley, GSC 1 Utama, GSC MyTown, dan GSC IOI City Mall, Putrajaya, dengan 21 jumlah tayangan.