Demi memenuhi kehendak penampilan watak Inspektor Khai menerusi filem aksi “Polis Evo 3”, pelakon Shaheizy Sam perlu mengamalkan diet yang ketat selama dua minggu bagi menurunkan berat badan.

Menurut Sam, atau nama lengkapnya Shaheizy Sam Abdul Samad, dia memberi sepenuh komitmen untuk membawa watak Inspektor Khai dan menganggap ia sebagai suatu memori indah sepanjang menjayakan filem tersebut.

“Sejujurnya saya susah nak dapatkan ‘six pack’ sebab saya suka makan. Kalau tak bekerja memang saya gemuklah ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Tetapi kerana kerja dan komitmenlah saya dapat turunkan berat badan.

“Jadi bila dapat peluang macam ini, sudah tentu saya lebih bersemangat untuk turunkan berat badan. Bagi saya, saya dapat simpan satu memori untuk filem ini.

“Penampilan saya juga dapat membezakan watak Inspektor Khai dengan watak-watak yang saya bawa sebelum ini,” katanya yang ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Polis Evo 3” di TGV Suria KLCC.

Tambah Sam lagi, cabaran yang dirasai ketika mendapatkan penampilan tubuh badan sasa kali ini lebih kepada menjaga pemakanan dan meningkatkan metabolisme.

“Kalau filem kedua saya perlu kerja keras untuk bina otot, kali ini saya hanya perlu amalkan diet yang ketat. Tambahan pula pada ketika itu usia saya mencecah 40 tahun dan metabolisme saya semakin menurun.

“Selagi tak lapar saya tak makan, dan saya hanya makan sedikit dalam tempoh satu hingga dua jam sebelum pergi gim. Kalau tak makan, saya tahu saya memang tiada tenaga,” katanya.

Dalam pada itu, Sam berharap orang ramai dapat terus menyokong francais “Polis Evo” agar ia dapat diteruskan pada masa akan datang.

“Kita tahu filem pertama dan kedua telah berjaya atas kerja keras semua pihak. Selagi ada permintaan dan penonton ingin lihat, saya yakin mereka (produksi) akan teruskan. Kami ingin pastikan semua orang menikmati hasil kerja kami.

“Sebab itu saya cakap, saya sayangkan francais “Polis Evo” kerana usaha yang dicurahkan dari filem pertama tak sama dengan filem-filem lain yang saya jayakan. Bukan nak kata yang filem lain tiada usaha, tetapi ianya berbeza dari filem ini.

“Kebanyakan filem yang saya berlakon adalah ‘stand alone’, tetapi untuk filem ini adalah duo iaitu saya bersama Zizan. Keakraban yang kami cipta dari filem pertama kami perlu bawa hingga filem ketiga,” katanya.

Selain Sam dan Zizan, filem terbitan Astro Shaw dengan kerjasama Skop Productions dan Blackflag ini turut dibintangi Sharnaaz Ahmad, Nora Danish, Syafiq Kyle, Eyka Farhana, Farali Khan dan Douglas Lim.

Diarahkan oleh Syafiq Yusof, “Polis Evo 3” akan ditayangkan di pawagam bermula 25 Mei ini.