Kesal dengan tuduhan wargamaya mengenai keadaan dirinya yang didakwa tidak berpantang dengan sempurna selepas melahirkan anak kedua, pelakon Emma Maembong akhirnya tampil menjelaskan perkara sebenar.

Emma atau nama sebenarnya, Fatimah Rohani Ismail, pada mulanya enggan mengambil peduli dengan kata-kata segelintir pihak, namun bersuara apabila terdapat pihak yang menimbulkan fitnah.

Menerusi perkongsian video di laman Instagram, Emma memberitahu dirinya berada dalam keadaan sihat dan ingin memperbetulkan segala tuduhan tidak berasas yang dilemparkan terhadapnya.

“Alhamdulillah, saya sihat tiada pun sampai yang kata saya menangis, ke tumpah darah – semua tuduhan itu palsu. Saya berpantang, jangan risau.

“Saya berpantang dengan confinement lady (pakej berpantang). Saya dah buat dah semua benda seperti bertungku, tangas, urut, sauna, makan jamu dan pakai bengkung,” katanya.

Pada pendapat Emma, setiap individu dikurniakan tubuh badan yang berbeza, maka tidak perlu samakan keadaan mahupun cara berpantang masing-masing.

Malah, dia tetap menjaga pemakanan yang sihat ketika berpantang bagi memastikan kesihatan dalamannya dan mampu untuk bekerja secara aktif dalam waktu yang singkat.

“Alhamdulillah daripada anak pertama sampai anak kedua, saya bersalin secara normal tetapi tiada yang koyak dan tak kena jahit. Jadi, saya geraklah sikit-sikit. Sebenarnya ikut atas badan masing-masing.

“Takkanlah sebab orang lain tak boleh nak bangun dan bergerak, dia nak samakan dengan saya.

“Saya dah biasa kerja. Masa saya mengandung pun saya kerja dan aktif. Bila saya aktif saya cepat sihat dan cepat sembuh sebab pemakanan pun kita kena jaga. Cuma saya taklah sertai pertandingan larian,” katanya.

Justeru Emma berharap orang ramai dapat berhenti daripada terus berbalah mengenai isu berkenaan dan terus mendoakan yang terbaik buat dirinya.

“Tak payah beriya-iya samakan cara orang berpantang. Saya buat video ini bukan untuk bergaduh, tetapi cuma untuk beritahu yang saya sihat. Jadi doakan yang terbaik untuk satu sama lain.

“Sesiapa yang nasihat secara baik, terima kasih. Nasihat itu tak salah, tetapi yang menegur sampai bergaduh itu salah. Saya juga doakan yang terbaik untuk semua ibu-ibu yang sedang berpantang di luar sana,” katanya.

Terdahulu, Emma mencuri perhatian ramai apabila mendukung anak sulungnya, Shariq Arshan Gabriel, pada majlis aqiqah anak keduanya, Shakil Aryan Shah yang dilahirkan pada 10 Mei lalu.