Bintang Hollywood kebanggaan Malaysia, Tan Sri Michelle Yeoh telah selamat pulang tanah air dan kini berada di kampung halamannya di Ipoh, Perak.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Michelle pulang membawa trofi kemenangan pada Anugerah Akademi ke-95 (Oscar) untuk berkongsi kegembiraannya bersama ibu tercinta, Datin Janet Yeoh.

Seperti yang dijanjikan saban tahun, Michelle pulang untuk menyambut ulang tahun kelahiran Datin Janet yang ke-84.

Dalam kesempatan itu, Michelle turut membawa trofi berkenaan ketika melawat pusara bapanya, mendiang Datuk Yeoh Kian Teik.

“Bawa pulang Mr O (trofi Oscar). Tanpa kasih sayang dan kepercayaan dan sokongan orang tua saya, saya tak akan berada pada tahap ini sekarang,” titipnya.

Michelle juga dijadualkan untuk bertemu para peminatnya pada acara karpet merah yang akan berlangsung di Centre Court, Pavilion Kuala Lumpur pada 18 April ini, jam 5 petang.

Terdahulu, Michelle melakar sejarah dalam hidupnya apabila menjadi wanita Asia pertama yang membawa pulang trofi Pelakon Wanita Terbaik di Anugerah Akademi ke-95 pada 13 Mac lalu.

Kemenangan itu adalah atas lakonan hebat Michelle menerusi filem pecah panggung “Everything Everywhere All At Once” yang turut menang besar pada acara tersebut.