Hampir sepuluh tahun tidak muncul dalam mana-mana naskhah filem, selebriti dan pengacara terkenal Che Puan Sarimah Ibrahim teruja untuk kembali beraksi di hadapan kamera sebagai pelakon.

Sarimah akan terlibat dengan penggambaran sebuah siri televisyen terbitan Red Communications dengan kerjasama Astro berjudul “Langkah Mayat”, Rabu ini.

Kerjaya lakonan Sarimah dilihat lama menyepi kerana sibuk menguruskan keluarga, memberi tumpuan terhadap bidang pengacaraan, menyambung pengajian serta aktif dengan kempen-kempen berkenaan isu kesihatan mental.

Namun begitu, pelakon kacukan Melayu-Irish itu mengakui tidak dapat menepis perasaan rindu untuk berlakon, tambahan lagi selepas puteri sulungnya, Tunku Sofia Najihah, sudah memasuki usia tiga tahun.

“Kali terakhir saya membintangi filem adalah pada 2005 menerusi “GK3 The Movie”, dan pernah muncul sebagai cameo menerusi filem “Apokalips X” pada beberapa tahun selepas itu.

“Saya fikir, Tunku Sofia pun sudah berusia tiga tahun jadi mungkin ia bukan satu masalah besar jika saya berada di set penggambaran buat seketika waktu,” katanya kepada Miss Mynah.

Walaupun hanya menggalas watak sampingan, namun Sarimah teruja kerana ditawarkan watak yang lebih serius buat kali pertama, iaitu sebagai seorang peguam.

“Saya buat keputusan untuk terima tawaran ini kerana rindu nak berlakon dan saya amat sukakan watak ini kerana ia berbeza dari watak-watak yang pernah saya bawa sebelum ini,” katanya.

Bagaimanapun, Sarimah tidak dapat mendedahkan butiran lanjut mengenai siri itu memandangkan ia masih berada dalam proses awal pembikinan.

Selain “Langkah Mayat”, Sarimah juga akan membuat kemunculan istimewa menerusi sebuah lagi drama bersiri, iaitu “Abah Next Door” yang dibintangi Rosyam Nor, Raja Ema, Adriana Adnan dan Fadlan Hazim.