Setahun selepas melancarkan album “Belagu” yang berkonsepkan kontemporari klasik, penyanyi Dayang Nurfaizah kembali dengan album terbaharu, “Belagu II”.

Kecintaan kepada khazanah lagu Melayu merupakan pendorong Dayang untuk menghasilkan album yang bakal dilancarkan pada 27 Januari 2023 itu.

“Semua orang tahu yang saya memang sukakan lagu-lagu klasik Melayu, dan kerana itulah lahirnya album “Kasih” dan “Belagu”.

“Malah jika yang pernah hadir ke konsert saya sebelum ini pasti tahu saya selalu cuba selitkan satu dua lagu klasik dalam persembahan saya.

“Kecintaan saya kepada lagu-lagu ini saya panjangkan lagi menerusi “BELAGU II”, dan saya boleh katakan pembikinan album ini adalah satu pengalaman baharu yang tak akan saya lupakan,” katanya.

322980770 498515602422016 4873555484917740263 n

Tambah Dayang lagi, impiannya untuk menghasilkan album yang diiringi muzik orkestra menjadi kenyataan apabila dapat berkolaborasi dengan Budapest Scoring Orchestra, sekali gus memberi nafas baharu pada albumnya.

“Alhamdulillah angan-angan ini tertunai. Kolaborasi bersama Budapest Scoring Orchestra adalah salah satu momen penting sepanjang 23 tahun karier muzik saya.

“Proses pembikinan album ini agak panjang, bermula dari pemilihan lagu, kelas vokal bersama Aubrey, susunan muzik, rakaman muzik dan vokal di Malaysia dan juga ke Budapest untuk rakaman muzik bersama orkestra hinggalah ke proses ‘mastering’,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Dayang meletakkan harapan tinggi agar semua peminatnya dapat menerima baik dan terhibur dengan album tersebut.

Terdahulu, album “Belagu” berjaya menduduki carta nombor satu di iTunes setelah dua jam dilancarkan, sekali gus menjadikannya album penyanyi tempatan paling laris dijual di pelantar digital pada tahun lalu.