Pengacara dan pelakon Sugeeta Chandran berharap produksi tempatan dapat menawarkan lebih banyak peluang kepadanya untuk membintangi filem-filem tempatan terutamanya filem Melayu.

Menurut Sugeeta yang menggalas tanggungjawab sebagai pengacara Wanita Hari Ini (WHI), dirinya kini lebih cenderung untuk mendalami dunia lakonan.

Sugeeta ditemui di malam gala tayangan perdana filem komedi seram terbaharu, “Hantu Tenggek” di MBO Atria Shopping Gallery, Petaling Jaya, baru-baru ini.

“Sebenarnya saya dah pernah berlakon menerusi sebuah telefilem Tamil. Selepas itu saya agak selektif jadi saya tidak aktif berlakon, tetapi lebih pada mengacara.

“Kalau boleh saya nak membintangi lebih banyak filem Melayu. Itu matlamat saya. Jadi saya harap orang ramai dapat menyedari bakat saya menerusi filem “Hantu Tenggek”.

“Saya juga ingin memperbaiki lakonan saya. Saya masih baru dalam industri jadi banyak perkara yang perlu dipelajari,” katanya.

Bercakap mengenai pengalamannya membintangi filem “Hantu Tenggek”, pelakon yang fasih bertutur dalam bahasa Melayu itu akui agak gementar untuk membintangi naskhah bergenre komedi seram.

Bagaimanapun, perasaan itu kian pudar apabila Sugeeta mula menghayati wataknya, Aishah yang lebih serius dan mencabar.

“Pada awalnya saya gementar kerana tidak pernah bekerjasama dengan pelawak untuk naskhah komedi. Tetapi lepas dah masuk set penggambaran, saya dapat tahu watak Aishah lebih serius berbanding kawan-kawannya.

“Cabaran sebenar adalah saya tidak cukup masa nak buat persiapan kerana penggambaran bermula lebih kurang seminggu atau dua minggu selepas uji bakat.

“Saya banyak belajar di set penggambaran. Jalan cerita dan perwatakan Aishah pun dah tahu tetapi untuk betul-betul menyelami watak Aishah hanya boleh dilakukan di set penggambaran.

“Apapun, cabaran-cabaran itulah sebenarnya yang menyeronokkan,” katanya yang turut mencabar diri untuk mempelajari tarian tradisional Melayu bagi menjayakan watak Aishah.

Selain Sugeeta, filem arahan Dato’ Prof. Ts. Dr. A. Razak Mohaideen itu turut dibintangi Sharif Zero, Syaiful Zero, Danial Zaini, Siti Khadijah Halim, Saiful Apek, Yassin Yahya dan ramai lagi.

“Hantu Tenggek” akan ditayangkan di pawagam bermula 22 Disember 2022.