Bintang filem Hong Kong Donnie Yen akan kembali menjejakkan kaki ke Malaysia pada 13 dan 14 Januari depan bagi mempromosikan filem aksi bertemakan Wuxia terbaharunya, “Sakra”.

Filem itu diangkat daripada novel terlaris nukilan novelis legenda, Louis Cha berjudul “Demi-Gods and Semi-Devils” yang diterbitkan pada 1963.

Sehubungan dengan itu, Yen mengambil inisiatif dengan mengadaptasikan novel tersebut ke layar perak bagi memperkenalkan dunia Wuxia kepada masyarakat seluruh dunia.

Selain menggalas peranan sebagai watak utama, Yen turut memikul tanggungjawab sebagai pengarah dan penerbit.

“Setiap kali saya mempertimbangkan sebuah projek, saya mempunyai tiga jenis genre aksi dalam tangan, iaitu aksi kontemporari, kung fu dan Wuxia. Sudah lama saya tak terlibat dengan filem Wuxia.

“Tambahan pula saya rasa saya sudah tidak mampu mencari inspirasi baru untuk menghasilkan filem kung fu selepas siri filem “Ip Man”. Sebab itu saya kembali menghasilkan lebih banyak filem aksi kontemporari.

“Jadi apabila saya berpeluang menghasilkan filem Wuxia ini, saya ingin ia menjadi filem yang sangat istimewa. Sesuatu yang boleh meninggalkan tanda dan mempunyai legasi seperti “Ip Man”,” katanya menerusi Hollywood Reporter.

Difahamkan Yen telah mengumpul satu kumpulan produksi yang hebat dimana sebahagian daripada mereka pernah memenangi pelbagai anugerah berprestij termasuk sinematografi terbaik, penyunting terbaik, pereka set dan pereka pakaian terbaik, pengarah terbaik serta pasukan aksi lagak ngeri terbaik.

Antara figura yang menyertai produksi filem “Sakra” adalah pelakon aksi dan atlet sukan negara Wu Yue, pemenang pelbagai anugerah Hong Kong, Kara Wai, pemenang pelakon wanita terbaik anugerah Filem Hong Kong, Cya Liu dan ramai lagi.

Dibawakan oleh Lotus Five Star dengan kerjasama Infinity Entertainment Marketing, filem “Sakra” akan ditayangkan di pawagam pada 16 Januari 2023, sementara tayangan awal bermula pada 14 dan 15 Januari 2023.