Penantian lebih tiga dekad penyanyi veteran Zaiton Sameon berakhir apabila menerima kad Orang Kelainan Upaya (OKU) kategori fizikal daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan.

Penerimaan kad itu sekali gus melayakkan Zaiton untuk memohon bantuan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di sekitar Kuala Lumpur.

Pelantun lagu “Kabut Serangkai Mawar” itu akui sering berdepan masalah untuk membayar sewa rumah memandangkan dirinya tiada pendapatan tetap.

“Saya kini menyewa di Ampang dan terikat dengan bayaran RM800 sebulan. Bagaimanapun, saya sering lewat melunaskan bayaran kerana masalah kewangan.

“Tawaran menyanyi juga semakin berkurangan dan sebelum ini saya pernah memohon bantuan perumahan PPR, tetapi ditolak atas alasan tiada pendapatan tetap,” katanya menerusi Gempak.

Terdahulu, Zaiton disahkan mengalami trauma kecederaan otak susulan kemalangan ngeri yang hampir meragut nyawanya pada 1990.

Arwah anaknya, Azirwan Abu Bakar bagaimanapun, terkorban dalam kemalangan tersebut.

Dalam perkembangan lain, Zaiton masih galak meneruskan perniagaan ‘Rendang Nasib’ dan nasi minyak kenduri kahwin bagi menampung kehidupan.