Sebagai seorang pengkarya filem, pengarah Tan Chui Mui sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menyerikan lagi karyanya seperti yang dilakukan menerusi filem aksi terbaharu, “Belenggu”.

Mengangkat tema seni bela diri, Tan terlebih dahulu telah pergi ke Filipina dan Phuket, Thailand untuk mempelajari seni bela diri sebelum dipersembahkan sendiri dalam filem tersebut.

Lebih menarik lagi, Tan berkesempatan untuk mempelajari gaya melawan kayu Eskrima di Filipina, gaya yang sering diamalkan oleh legenda seni bela diri, Bruce Lee, sebelum dia mencipta Jeet Kune Do.

Filem ini turut menampilkan babak pergelutan dengan atlet jiu-jitsu negara yang juga juara dunia di Brazil, Cassandra J Poyong, serta babak pertengkaran dengan Wai Hoong, pemegang rekod dalam Malaysia Book of Records (MBR).

BBI Still Ori 15
Seni bela diri berlatarkan Laut China Selatan memberi penghormatan kepada Bruce Lee dan ‘The Bourne Identity’

Dalam pada itu, Tan akui sedikit terkilan apabila filem “Belenggu” telah hilang kelayakan untuk memohon Skim Wajib Tayang diperkenalkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) kerana tidak memenuhi syarat tayangan perdana di Malaysia.

Bagaimanapun, dengan kekuatan yang ada pada “Belenggu”, Tan berharap rakyat Malaysia dapat memberi sepenuh sokongan kepada filemnya hingga meraih kutipan pecah panggung.

“Sayang sekali filem ini tidak dapat perlindungan dari Skim Wajib Tayang. Jadi, ia hanya boleh ditayangkan di pawagam yang terhad, iaitu sekitar 20 skrin di seluruh negara.

“Saya harap rakyat Malaysia boleh datang dan menyokong filem ini,” katanya.

Filem terbitan Da Huang Pictures ini turut dibintangi barisan pelakon tempatan seperti Bront Palarae, Pete Teo, James Lee, Mano Maniam dan Zhiny Ooi.

“Belenggu” akan ditayangkan di pawagam bermula 24 November ini.

Official Poster 3