Pelakon dan pengacara Uyaina Arshad menyedari akan perubahan yang dialami terhadap tubuh badannya selepas melahirkan anak sulungnya pada awal September lalu.

Uyaina bagaimanapun akui terkilan apabila terdapat pihak yang menyatakan dirinya kelihatan semakin berisi menerusi ruangan soal jawab di Instagram Story miliknya.

“Ya berat badan saya dah naik. Awak tak perlu nak beritahu pada saya. Saya dah tahu. Dan ya, saya sedang cuba turunkan berat badan.

“Malah semua orang sedar akan kekurangan yang terdapat pada mereka; berat, ketinggian, kulit. Saya rasa ianya agak biadap untuk bercakap tentang keadaan fizikal seseorang.

“”Makin berisi sekarang. Tak cantik macam dulu.”, “Eee kurusnya badan! Sakit ke?”, “Alamak teruknya kulit! Tak jaga kebersihanlah tu.”

“Jangan tabur garam pada luka. Semua orang sedang berlawan dalam pertempuran yang awak tak tahu. Sekurang-kurang yang awak boleh lakukan adalah berbuat baik. Sentiasa berbuat baik,” katanya.

uyainaarshad 2965419868834003383 590x1048 1

Dalam pada itu, Uyaina menyifatkan pengalaman melahirkan anak adalah perkara terindah yang pernah dia lalui dan menasihatkan para ibu agar menyayangi tubuh badan sendiri walau apa jua perubahan berlaku.

“Genap dua bulan lepas saya bersalin anak pertama. Tubuh badan saya telah berdepan pelbagai perubahan semasa hamil dan selepas bersalin.

“Melahirkan anak adalah satu pengalaman indah yang tak akan saya tukar saya tukar ganti dengan apapun yang ada di dunia ini, termasuk perubahan pada tubuh badan saya.

“Kepada para ibu, sayangilah tubuh badan awak dalam apa jua perubahan dan sejauh mana perbezaannya pada masa kini berbanding masa lalu,” katanya.

Terdahulu, Uyaina memperkenalkan cahaya mata sulungnya, Raja Urhan yang dilahirkan pada 8 September lalu, hasil perkahwinan dengan penyanyi Raja Syahiran.