Fakta mengenai kehidupan masyarakat berbilang kaum yang harmoni di Malaysia memang tidak dapat disangkal lagi. Oleh sebab itu, Malaysia sering menjadi tumpuan pelancong dari luar negara untuk menikmati keindahan kepelbagaian adat, budaya, agama dan makanan.

Ya betul, selain keindahan adat dan budaya, Malaysia juga terkenal sebagai syurga makanan! Cakap sahaja nak makan apa, boleh dikatakan hidangan lokal dan antarabangsa boleh didapati di negara kita sendiri. Antaranya adalah makanan Jepun seperti sushi, takoyaki, sashimi, teppanyaki, shabu-shabu, yakitori dan ramen.

Jika anda ke melancong ke Jepun, agak sukar untuk mencari restoran yang menyajikan makanan halal. Tetapi tidak perlu risau lagi kerana terdapat pelbagai restoran berkonsepkan Jepun telah dibuka di Malaysia. Oleh itu, Miss Mynah nak senaraikan beberapa restoran Jepun pilihan Miss Mynah untuk anda singgah dan nikmati sendiri hidangan ramen panas, lazat dan semestinya halal!

Ramen Seirock-Ya

83803515 190373545383313 8710598419138378141 n

Ramen Seirock-Ya merupakan salah satu restoran terkenal di Jepun dan mempunyai 15 cawangan di negara matahari terbit itu. Bagaimanapun, cawangan-cawangan di sana tiada sijil halal. Kini rakyat Malaysia tidak perlu risau kerana Ramen Seirock-Ya telah membuka empat buah cawangan di sekitar Lembah Klang iaitu di Uptown Damansara, Central i-City, IOI Mall Puchong dan IOI City Mall.

Keistimewaan di sini adalah Toripaitan, ataupun ramen ayam yang mana kuahnya direneh selama beberapa jam bersama isi dan tulang ayam untuk mendapatkan hasil yang pekat dan penuh rasa. Anda boleh memesan ramen Toripaitan Shoyu (kicap), Shio (garam), Miso ataupun Extreme.

Untuk topping pula anda boleh memesan telur rebus, karaage yang lengkap dengan sepotong lemon sebagai penambah perisa. Selain itu, Ramen Seirock-Ya turut menghidangkan pelbagai menu lain seperti gyoza ayam, ramen pedas, ramen Tokyo dan nasi ayam katsu.

Maruki Ramen

maruki 2

Terletak di The LINC KL, Maruki Ramen sentiasa padat dengan pelanggan yang singgah untuk makan tengahari dan makan malam. Antara jenis ramen yang menjadi pilihan pelanggan ialah ramen shoyu, ramen kuro, ramen kara, ramen shio dan menu eksklusif, ramen wagyu deluxe.

Pada Januari lalu, Noh Hujan yang juga pemilik label pakaian Hikari Riders menjalin kerjasama dengan Maruki Ramen bagi memperkenalkan menu terhad mereka, Hikari Ramen, iaitu ramen kering pedas yang dihidangkan bersama daging wagyu, telur Agitama, daun bawang, ayam cincang, tauge, lada hitam dan bijan.

Menu ramen yang tersedia di sini boleh dikatakan cukup istimewa kerana ia merupakan hasil air tangan cef kelahiran Sapporo, Kita-Sensei, yang menggilap kemahiran memasaknya di Tokyo. Rata-rata pelanggan yang pernah menjamu selera di restoran ini memberi penilaian tinggi bukan sahaja dari segi servis restoran yang bagus, tetapi juga kelazatan ramen dan saiz hidangan yang besar serta berbaloi dengan harga.

Nikusutei Japanese Muslim Restaurant

Untitled design

Bagi anda yang tinggal di sekitar Shah Alam, bolehlah kunjungi Nikusutei Japanese Muslim Restaurant. Tengok nama restoran pun, dah tentu-tentulah semua makanan yang di sini halal. Biarpun baru beroperasi, namun restoran ini sentiasa padat dengan pelanggan yang ingin mencuba menu Jepun yang menarik seperti ramen, teppanyaki, gyoza, mentai, teriyaki don dan chawanmushi dengan harga yang berpatutan. Apa yang membuatkan pelanggan lebih selesa untuk menjamu selera ini adalah ruang restoran yang luas serta servis terbaik daripada staf restoran.

Ramen Village

rmn

Lokasinya yang strategik iaitu di NU Sentral membuatkan Ramen Village menjadi restoran persinggahan ramai warga tempatan dan pelancong untuk menikmati hidangan Jepun. Keunikan di restoran ini adalah menu ramennya yang mempunyai ‘fusion’ Thai, Nyonya dan Korea. Maka tidak hairanlah Kimchi Ramen, Nyonya Ramen dan Thai Ramen merupakan antara menu ramen yang terkenal di restoran ini.

Kagura Ramen

Untitled design 1

Salah satu restoran ramen pilihan penduduk di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor adalah Kagura Tokyo Chicken Ramen yang terletak di medan selera KLCC dan Kagura Chicken Ramen di Lot 10. Pelanggan boleh membuat pilihan antara sup asli atau premium yang mana ianya lebih pekat, berperisa dan mengandungi lebih banyak kolagen. Nikmati sahaja ramen di sini tanpa rasa bimbang kerana semua bahannya dijamin halal dan diimport khas dari Jepun.